kotor 1 hősök
kotor szekció

Carth Onasi

Knights of the Old Republic 1 és 2


carthonasiCarth Onasi a Knights of the Old Republic játék három főkaraktere közül az egyik. Ő az első, akit összeszedünk a játék alatt a 9 segítőtársunk közül és a jó oldali verzióban végig ki is tart mellettünk. A szerepe a játék folyamán viszont nagyon erősen függ attól, hogy férfi vagy női karakterrel nyomjuk a játékot. Én mindkét verzióban kipróbáltam, és míg Bastila (a férfi Revannal kialakuló szerelmi szál kivételével) nagyjából ugyanolyan szerepet kap mindkét verzióban, addig Carth-nak a férfi Revannal való változatban semmi karizmatikus vagy játékalakító hatása nincs, szinte a mellékszereplők (értsd: a kevésbé fontos segítőtársak) szintjén mozog. Természetesen vele is, ahogy a többi segítőnkkel, lehet beszélgetni, de az egész csak arra irányul, hogy előcsaljuk az általa adott "mini-küldetést", ami esetében a rég eltűntnek hitt, de közben előkerült fia, Dustil "megmentése" a korribani Sith-Akadémiáról. Viszont a további beszélgetés csak részben függ a küldetés sikerétől: ha férfi karakterrel játszuk, teljesen mindegy, hogy sikerül-e megmenteni, illetve visszatéríteni Dustilt a világos oldalra vagy nem, a Carth-tal való további beszélgetéseknek így is, úgyis vége. Ezért a férfi játékosok (mert ugye általában ők játsszák férfi Revannal a játékot, bár ez sem mindig igaz) nem is nagyon szimpatizálnak Carth figurájával, sőt, több ezzel foglalkozó fórumban is olvastam, hogy sokan egyszerűen ki nem állhatták, és a rakata bolygón képesek voltak órákat szaladgálni, hogy (miután átálltak a sötét oldalra) lekaszabolhassák az elmenekülő Carth-ot! Viszont az is igaz, hogy a KOTOR I játék rajongótábora korántsem csak hímneműekből áll, a női játékosok pedig általában az ellenkező érzelmi végletbe esnek át vele kapcsolatban. :-) Ha női karaktert választunk a játék elején, nem is kell sokáig várnunk arra, hogy carth_desktopCarth elkezdjen flörtölni velünk, már a Tarison a második beszélgetésben "kóstolgatni" kezd. Ilyenkor "szépségemnek" hív minket (illetve ugye Revant), amit mi vagy viccesnek találunk és belemegyünk a játékos évődésbe, vagy megsértődünk, és közöljük vele, hogy ha még egyszer így szólít, levágjuk az egyik fülét. Nem feltétlenül kell az ilyen beszólásait tolerálni, a játék mindig ajánl fel olyan válaszokat, amivel leszerelhetjük a közeledését. Bár a fórumok olvasgatása alapján azt is tudom, hogy a lányoknak kifejezetten tetszeni szokott ez a "virtuális flörtölés" ezért eszükben sincs visszautasítani. A játék folyamán újra és újra többször előjön az udvarlás-téma, de míg az elején azért erősen érezhető, hogy Carth úgymond nem gondolja komolyan, addig a harmadik Csillagtérkép megszerzésére teljesen belehabarodik Revanba, amit viszont ekkor már csak félve és körülírva lehet kihúzni belőle. Persze ahhoz, hogy "beteljesedjen" a virtuális szerelem, két fontos dolog elengedhetetlen: az egyik, hogy sokat beszélgessünk vele, mert vannak a játéknak olyan kulcspontjai, amik meghatározzák a beszélgetéseket. Viszont ha közben elhanyagoljuk a lelkizést, és nem érünk el egy meghatározott szintig, mire a játékbeli kulcspont elérkezik, akkor ugrott a további is. A másik elengedhetetlen dolog, hogy Dustilt a női karakterrel mindenképpen meg kell menteni, ha őt megöljük, Carth többet bizony nem áll velünk szóba!

Ha mindent ügyesen csináltunk, legkésőbb a Leviatán fedélzetén carthonasiCarth bevallja nekünk, hogy nagyon félt minket, és szeretne segíteni, és minden áron megvédeni. Ez magyarul egy nagy szerelmi vallomásnak számít. Persze itt is megvan a lehetőség, hogy elutasítsuk, de én nem szoktam. Szegényt ezután éri a hideg zuhany, amikor kiderül, hogy ki is valójában az új szerelme! Ha idáig minden jól alakult és megvolt a nagy vallomás is, nem kell aggódnunk, egy darabig ugyan durcás lesz, de mire megszerezzük az utolsó Csillagtérképet, megenyhül és végre ismét szóra bírhatjuk. Ekkor jön az igazi, bár újra kicsit félve megemlített szerelmi vallomás, a közös jövő felajánlása. Itt már abszolút sínen vagyunk, ezután csak egy dologgal lehet elrontani a képzeletbeli közös jövőnket, mégpedig azzal, ha a rakata templomban átállunk a Sötét Oldalra. Ezt bizony szegény carth elfutCarth minden szeretete mellett sem tudja tolerálni és óriási csalódás közepette faképnél hagy minket. Közben persze esküdözik, hogy mindenáron megpróbál megvédeni akár a saját gonosz énünktől is. Ekkor hiába eredünk a nyomába, ugyanúgy nem lehet megtalálni, ahogy férfi Revannal sem, a női karakteres játékosoknak viszont megadatott a lehetőség, hogy a Csillagkohón végül mégis megöljék. Ez már a játék legvégén következik be, miután leszámoltunk Malakkal, bejelentettük, hogy mi vagyunk a Sith igazi ura és a turbólifttel visszatérünk az Ebon Hawk-hoz. Carth bizony itt vár minket! Elmeséli, hogy egy köztársasági hajó rátalált a bolygón, felvették, de ő nem bírt minket magunkra hagyni, mert megesküdött, hogy mindenáron megvéd, még saját magunktól is. A beszélgetés itt nem túlságosan variálható, bármit is válaszolunk, ugyanaz lesz a végkifejlet: bastila_vs_revan_kimaradt_jelenetBastila szintén megérkezik a turbólifttel és ráuszít minket Carthra. Ekkor már nincs választásunk, a játék átvált autodemo-ra és lekaszaboljuk egykori szerelmünket. Gondolom ez a befejezés azért olyan kegyetlen, mert a játék készítői nem akartak még egy esélyt adni a játékosnak, hogy újra választhasson. (Ami, ismerve a női lelket, nem is lett volna túl váratlan.) Eredetileg egy alternatív változat is készült ehhez a részhez, de az végül nem került bele a játékba. A YouTube-on meg lehet találni a videóját, ebben Bastila megérkezése után még választhatjuk azt, hogy meghallgatjuk Carth mondandóját. Az ő alternatívája persze az, hogy öljük meg Bastilát, így a csatameditációja nélkül a köztársasági flotta már meg tudja semmisíteni a carth_starforge_deleted_sceneCsillagkohót. Arra a kérdésünkre pedig, hogy akkor vele mi lesz, azt válaszolja, hogy velünk marad, és a közös áldozatunk árán megmenekül a Köztársaság. Ez a női szíveknek egy kétségtelenül megható jelenet, és gondolom sok lány ezek után simán lekaszabolná Bastilát, hogy Carth-tal együtt halhasson meg, mégis visszatérve a jó oldalra. Valószínűleg ez az oka, hogy a készítők ezt a befejezést végül elvetették, jelezve, hogy a Sötét Oldalról ekkor már nincs visszatérés!

Ezekből a kiragadott részletekből is látszik, hogy a játék fejlesztése idején még egyáltalán nem volt eldöntött Revan neme, sőt, szerintem bizonyos szempontból a női karakteres szerelmi szál sokkal mélyebb, mint a férfi Revan és Bastila között kialakuló lángolás. (Bár ez szigorúan szubjektív vélemény.) A bökkenő ott volt, hogy a mind a játék, mind a szereplők és ezzel együtt az egész korai univerzum nagyon népszerű lett, ezért a később megjelent könyvekben, enciklopédiákban valahogy hivatkozni kellett a szereplőkre. Mivel az angolban az "ő" mint olyan nem létezik, csak a "he" illetve a "she", mégis kanonizálni kellett Revant, mindössze azért, hogy valahogy tudjanak rá utalni. Így lett Revan kanonikusan férfi, a KOTOR II főszereplője, az Exile Jedi pedig nő. De persze mindez nem jelent semmit, a lényeg az, hogy jól szórakozzunk a játék közben, és úgy képzeljük el kedvenc hőseinket, ahogy nekünk tetszik.

Carth a játék folyamán sokat mesél korábbi életéről, megtudhatjuk tőle, hogy a Telos-ról származik, a mandalori háború idején jelentkezett a köztársasági flottába, és ott volt szinte valamennyi jelentős csatában. Sajnos a háború miatt nagyon kevés ideje maradt a családjára, alig látta őket, és a háború vége után, pont, amikor le akart szerelni, megjelent Telos fölött az új Sith flotta és a földig bombázta az egész bolygót. Nagyon kevesen maradtak életben, és bár Carth megtalálta a feleségét, már nem tudott rajta segíteni; míg az orvosokat várta, az asszony a kezei között halt meg. A fiáról sokáig nem derül ki semmi, mindössze annyit tud ő is, hogy eltűnt a bombázások alatt. Ezeket az információkat a játékbeli beszélgetések folyamán apránként tudjuk meg tőle, és miután elmondta, akkor nyílik meg a lehetőség számunkra, hogy Dustil onasimegkapjuk a "Dustil megmentése"-miniküldetést. Ehhez mindössze egy darabig magunkkal kell cipelnünk párszor Carth-ot, és előbb-utóbb össze fogunk találkozni egy régi ismerősével. A bolygó teljesen mindegy, ahol éppen vagyunk, ott jön szembe az illető. Ő meséli el Carth-nak, hogy találkozott Dustillal a Korribanon, ahol a gyerek éppen a Sith-Akadémia egyik tanulója. Ezután lehet a Korribanra menni, ahol szép szóval kell meggyőznünk Dustilt, hogy a Sithek mégsem olyan jó fejek, ahogy ő képzeli.

Carth korábbi életének másik központi figurája az egykori mentor, és későbbi "főellenség" Saul KarathSaul Karath. Ő eredetileg a mandalor háború alatt a köztársasági flotta egyik parancsnoka volt, de később, a háború végeztével továbbra is Revan és Malak mellett maradt, így került a Sith hadsereg vezérkarába. carth_leviathanA játékban az ő zászlóshajója a Leviatán, ami a harmadik csillagtérkép megszerzése után elfogja az Ebon Hawk-ot. Itt Carth újra szemtől-szemben állhat gyűlölt exparancsnokával, és a szabadulási kísérlet alatt esélye lesz végezni is Karath-tal, amit nem is habozik megtenni.

Mivel mind a KOTOR I, mind a II játék nagyon népszerű lett a rajongói körökben, a zayne_carth_dark horse comicDark Horse kiadó úgy döntött, hogy képregényben is elkezdi megjelentetni ennek a világnak a játékokból nagy vonalakban megismert történetét. Ehhez persze új főszereplőket kellett kitalálni, de itt-ott azért feltünedeznek a sztori folyamán a játék karakterei is, többek között Carth, Saul Karath admirális, Mission, az egész alsó-tarisi Rejtett Bek banda, sőt Darth Malak is több ízben szerepel, bár ekkor még Jediként Alek Squinquargesimus néven. Mivel a képregények története a mandalori háború alatt játszódik, Karath még a köztársasági flotta admirálisa, és vállvetve küzd Carth-tal a mandalorok ellen. Carth a képregény sorozatban először a 14. részben tűnik fel, miután a főhős (Zayne Carrick, aki egyébként egy bukott Jedi, éppen körözés alatt áll, és menekülőben van, de ez egy másik cikk témája) hajóját a flotta - úgymond - besorozta, és már vitték is a frontra, a Serroco-ra. Itt Carth összebarátkozik Zayne-nel, akinek éjszaka látomása lesz arról, hogy a mandalori flotta csapdába csalja és megsemmisíti a köztársasági erőket. Másnap Zayne lélekszakadva megkeresi Carth-ot, aki persze nem hisz neki, és először bolondnak nézi. De Zayne ugye mégiscsak Jedi, és sikerül meggyőznie újdonsült barátját, hogy vigye el Karath admirálishoz. Az admirális azonban, ahelyett hogy végighallgatná, bezáratja, mivel felismeri benne a "bűnöző" Jedit. Carth ekkor kicsit csalódik Zayne-ben, de nem kell sokáig várniuk, és megjelenik a megjósolt mandalori flotta. Annak rendje és módja szerint szétzúzzák az egész köztársasági flottát, elfoglalják Karath zászlóshajóját a Courageous-t, a főhősök is éppen hogy el tudnak menekülni. Arkaniai felségterületre érnek, ahol látszólag szívesen fogadják őket, de kis idő múlva itt is feltűnnek a mandalorik. Közben egy másik hajón befut az éppen toborzó körúton lévő carth_karath_mandalore_comic book sceneSquint (a későbbi Malak) is. A csapat némi felfordulás és harc után sikeresen elmenekül és elválnak Zayne és Carth útjai. A képregényből nagyjából ennyit lehet megtudni Carth előéletéről. Sajnos Magyarországon a KOTOR képregény sorozat csak a 12. részig jelent meg eddig, utána pedig a 25. résztől folytatódott, úgyhogy pont a KOTOR-rajongók szempontjából legérdekesebb részek maradtak ki, de angolul ajánlom mindenkinek, mert nagyon izgalmas.

Mivel a KOTOR játék alapvetően Star Wars-rajongóknak készült, nem meglepő, hogy a készítők nem gondolkodtak sokat a főszereplőkön, elővették a klasszikus trilógia karaktereit és - kis túlzással - más néven beletették őket a játékba. A két robot alapból adott, a kis csipogós számítógép zseni és a szómenős protokoll droid esetünkben felturbózva némi orgyilkos fejlesztéssel. A bölcs öreg (Jolee Bindo) szinte egy fekete Obi-Wan, amihez azért valamennyi kiábrándultság is társul, de mégis jó beszélgetőpartner. Zaalbar már első ránézésre is egy Chewbacca-pótlék, Bastila pedig kiköpött Leia hercegnő: nagyszájú, idegesítően okoskodó, de a játék végére előnyére változik. Canderous, Juhani és Mission kívül esnek ezen a körön, ők nem köthetők egyértelműen egyik régi trilógiás főszereplőhöz sem, Carth jelleme viszont alapból két főhős, Han Solo és Luke jegyeit is magán viseli. Ennek roppantul egyszerű az oka, ha az új trilógia megjelenése előtt bárki megkérdezett egy női rajongót, hogy ki a kedvenc szereplője, a válasz 50% -ban volt vagy Luke, vagy Han. Így egyértelmű volt, hogy a játékban, ahol a női játékos szerelembe bonyolódhat a másik főkarakterrel, olyan legyen a kari jelleme, hogy mindkét főhős rajongótábora felfedezhesse benne a neki tetsző elemeket. Ezért lett Carth néhol flörtölős, udvarlós, de alapjában azért félénk és visszahúzódó.

Ha a KOTOR I játékot a jó oldalon fejezzük be, az egész csapat túléli a kalandokat és még köztársasági kitüntetésben is részesülnek. A második játék nagyjából innen folytatódik, pontosabban 4-5 évvel később, szintén egy amnéziás főhőssel. Míg a két robot és Canderous a második játékban is aktív segítőink maradnak, addig Carth-tal már csak pár jelenet erejéig találkozhatunk, illetve holo-üzenetekben és átvezető animációkban láthatjuk. Ekkorra azonban már jócskán előrejutott a ranglétrán, admirális lett saját flottával, amit be is vet a játék vége-felé a Telos fölötti nagy csatában. Mindössze egyetlen alkalommal beszélhetünk vele személyesen, az előbb említett csata után, amikor Revanról érdeklődik az Exile-től. (Ez persze csak akkor, ha az első játékot a jó oldalon fejeztük be. Lásd: KOTOR II bevezető cikk.) Akár férfi, akár női Revant adunk meg a játék elején, nagyjából ugyanaz a sztori: Revan egy idő után nem bírt magával, elment, és azóta sem jött vissza, csak az űrhajója a robotokkal. Női Revan esetében Carth elmondja, hogy mennyire szereti és visszavárja, férfi esetében hogy parancsnokként felnéz rá, és szintén visszavárja. Azt még nem próbáltam, hogy ha a játék elején gonosz női Revant adok meg, akkor hogyan alakul a történet, mert ebben a verzióban az első játék végén Revan megöli Carth-ot is a Csillagkohón, tehát elvileg ő már nem lehetne benne a második játékban...

Carth Onasi hangját egy igen tehetséges amerikai színész, Raphael Sbarge adja, akinek hátborzongatóan kellemes orgánuma nagyban hozzájárult Carthnak a női rajongók körében kialakult népszerűségéhez. Raphael már egészen kis korától a színi pályára lett szánva, bár saját bevallása szerint, amikor 4 évesen beválogatták a népszerű amerikai gyerekműsorba, a Sesame Street-be (magyarul a Szezám utca), csak jópofa időtöltésnek gondolta a dolgot, és eszében sem volt, hogy színész legyen. Aztán mégis az lett. Mivel alapvetően színházi családból származik (jelmeztervező anyuka és író apuka) inkább színházi, mint filmes színésznek tartja magát. A magyar rajongók leginkább a mostanság futó sikeres sorozatokból ismerhetik az arcát, ugyanis szinte az összest végigjárta egy-egy kisebb epizódszerep erejéig: szerepelt a CSI-sorozat mindjárom verziójában (Las Vegas, Miami, New York), a Szökés-ben, a 24 hatodik szezonjában, a Vészhelyzetben. Nagyobb szerepet kapott a Star Trek Voyager 2. szezonjában 1996-ban, ahol 5 részen keresztül vihette Michael Jonas, az áruló maquis közlegény szerepét. Emellett 3 szezonon keresztül főszereplő volt a The Guardian című sorozatban, ami nálunk a Hallmark csatornán látható Az őrangyal címen. Bár a hangja gyomorremegtetően kellemes, a természet nem áldotta meg hasonlóan kellemes külsővel is, ez lehet az oka, hogy nagyobb hollywoodi produkciókban általában csak pár másodperces szerepekben tűnik néha fel. Ugyan nem mondanám csúnya vagy kellemetlen arcúnak, de nem is egy Brad Pitt. Az amerikai csatornákon futó reklámok viszont előszeretettel használják, mint narrátort, emellett szokott narrátorként szerepelni a National Geographic és egyéb ismeretterjesztő csatornák műsoraiban is.

A Star Wars-hoz a két KOTOR játékon kívül több szállal is kapcsolódik, az 1998-as Rouge Squadron-ban Dack Ralter-t szólaltatta meg, a 2000-es Force Commander-ben Dellis Tantor-t. Ezután jött 2003-ban és 2004-ben a KOTOR I és II, majd 2005-ben a szintén hatalmas sikert aratott Republic Commando, amiben Scorch-nak kölcsönözte a hangját. Azóta sajnos nem dolgozott Star Wars-os produkcióban, de elég gyakori, hogy a korábban játékokban feltűnt színészek idővel a készülő rajzfilmben is szerepet kapnak, gondoljunk például Kate Taber-re (Mission Vao, Padmé Amidala) vagy Jennifer Hale-re (Bastila Shan, Aayla Secura). Így még reménykedhetünk, hogy esetleg feltűnik majd a The Clone Wars 2. szezonjában.

Természetesen a többiekhez hasonlóan Carth-nak is vannak vicces beszólásai. A Tatooine-ra például érdemes magunkkal vinni ha női Revannal játszunk, ekkor ugyanis, ha a vadászkunyhóban a Tanis Venn nevű "nyomulós" vadász durva ajánlatokat tesz nekünk, Carth rögtön a védelmünkre kel, és közli, hogy ha Venn szeretné megtartani a fogait, akkor több tisztelettel beszéljen a hölggyel, vagyis velünk.

A Leviatán előtti egyik utolsó beszélgetésben pedig a női Revan tud kicsit flörtölni vele, amikor megkérdezi Carth-ot, hogy miért is figyeli őt mostanában olyan árgus szemekkel, amit szegény először tagadni próbál, persze nem túl ügyesen. Erre Revan azt mondja, hogy ha még jobban nézné, kiesne a szeme. Ezt már Carth sem hagyhatja "megtorlatlanul" és viccesen megjegyzi, hogy ha Revan tovább incselkedik vele, mindjárt a térdére kapja és jól elfenekeli. :-)

Ha többre is kíváncsiak vagytok, a YouTube-on található egy kb. 7 perces rajongói videó "Best of Carth Onasi" címen, amiben az alkotó Carth vicces mondásaiból készített egy kis egyveleget.

Action figura sajnos eddig még nem készült Carth Onasi-ról, a Wizards álatal kiadott Star Wars miniatures játék 2008-as Knights of the Old Republic nevű kiegészítőjébe azonban belekerült több más, a játékokból ismert karakter társaságában.

 

 

Tekintsétek meg a custom Carth Onasi figurámat!


Custom Carth Onasi figura elölről

custom Carth Onasi figura elölről


Custom Carth Onasi figura hátulról

custom Carth Onasi figura hátulról


 

Custom Carth Onasi figura pisztolyokkal

custom Carth Onasi figura pisztolyokkal


 

Custom Carth Onasi figura oldalról

custom Carth Onasi figura oldalról


 

 

Köszönjük a figyelmet! Olvasd a CustomStarWarst rendszeresen!

 

írta Barta Orsolya 2010. 01. 12. (a figura készülte évekkel azelőtt.)

 

vissza a főoldalra főmenübe image map example