birodalmi lépegetők a force commanderben

Force Commander

Force Commander

 

Fejlesztő: Ronin Entertainment

Kiadó: Lucasarts

Real time stratégia (RTS)

Kiadás: 2000

Kedves Olvasók! Az a férfi hang, melyet hallhattatok mikor rákattintottatok a Force Commander cikkre nem másé, mint Julian Glover színészé, aki annakidején megszemélyesítette Maximillian Veers tábornokot a Birodalom visszavág című filmben. Azt a mondatot mondja, mely rá a legjellemzőbb volt a filmben is, miszerint "teljes tűzerővel becélzom a pajzsgenerátort", illetve a mi esetünkben teljes tűzerővel becélzom a CustomStarWars-t. Volt szerencsém személyesen találkozni vele, és megszorítani a kezét, ezért úgy döntöttem, hogy a művész úr tiszteletére kiegészítem nektek a Force Commander cikket azokkal a momentumokkal, melyekben Veers tábornok szerepet kapott. Valamint tekintsétek meg az új linkeket, melyek további személyes, és számomra megtisztelő, és értékes momentumokat, relikviákat mutatnak be nektek. Akinek nincs kedve elolvasni az egész cikket, vagy még egyszer elolvasni, azok kedvéért az új részeket más színnel megkülönböztetem a szövegtörzstől.

Sajnos ez a játék méltatlanul, és szerintem indokolatlanul alulértékelt valamiért. Borzasztó, hogy egyes fórumokon bizonyos érdekcsoportok milyen negatív kritikákat fogalmaznak meg erről a termékről. Nem pusztán Star Wars fanként mondom, a kritikák fele megalapozatlan. Ezen cikk alatt célom az lesz, hogy megmutassam azoknak, akik fanyalognak valamiért ettől a játéktól, hogy megéri egy esélyt adni neki, és bár a játék grafikailag elmaradottnak számít, játékélményben véleményem szerint egyike a legnagyobbaknak!

 

szerény a grafika hóvihar nélkül isMerész kijelentés, ugye? Hogyan lehetne ez a "csöves" grafika, ez a "csíra" régi játék egyike a legjobbaknak? E két jelző nem az én jelzőm volt, bízom benne, hogy a végére megérti mindenki, miért is tettem idézőjelbe, azon túl, hogy idéztem. Tudni kell rólam, hogy a '70-es években születtem, és bizony a mi generációnk nagy élvezettel játszott az Amiga, a C64, és a Spektrum gépekkel. Bizony mai szemmel igen "ruppótlan" grafika jellemezte azoknak a gépeknek a játékait, de órákat, napokat töltöttünk a monitor előtt, hihetetlen volt, de olyan játékélményt kaptunk, amely utánozhatatlan volt. Ma sokan visszasírják a régi Commodore játékok hangulatát, és újraéledt a retro láz. Megszülettek a C64 emulátorok, melyek PC-kre konvertálták a régi játékokat, és ismét elérhetővé tették a kezdetleges grafikájú, de tök aranyos, és szórakoztató játékokat. Mit ér a csilli-villi grafika, ha 2 perc múlva megunom a játékot? Hát nem jobb-e kevésbé kidolgozott, ám magával ragadó történetű, változatos, élvezetes, izgalmas játékkal játszani? Úgy vélem, sokkal fontosabb, hogy észre sem vesszük az eltelt órákat játék közben, mint hogy felnagyítva árgus szemekkel vizslassuk a játék grafikai hibáit. Egyébként is, ki az a stratéga, aki stratégiai játékot zoom-olva játszik?! Ha ráközelítünk az egységekre, és gyönyörködünk bennük, hogy vesszük észre, ha támadnak bennünket? Stratégiai játéknál minél magasabban van a kamera, annál nagyobb a belátható terület, már messziről észrevesszük az ellenséget, egyben látjuk osztagunkat, ki tudjuk használni az esetleges domborzati előnyöket, tehát véleményem szerint AZ nem jár el helyesen, aki "közelit" használ, egységei esetleges grafikai hibáin mosolyog, aztán duzzogva kilép, mikor a gép, vagy egy stratéga játékos 2 perc alatt péppé veri. Tehát igen fontos dolgot említettem, amikor javasoltam, emeljük fel a kamerát!

 

Kameramozgatás

Ugye tudjuk, hogy sok más játékot meg pont azért kritizálnak ugyanezek a fanyalgók, mert nem lehet mozgatni a kamerát bennük? Nos, a Force Commander egyik erőssége a kamerakezelés sokrétűsége. Mindenki beállíthatja a taktikájának megfelelő legjobb kamera beállítást! Ha nagyban akarunk látni egy apró részletet, rá tudunk zoom-olni. Ha óriási belátható területet akarunk, hogy minden irányból láthassuk az ellenséges mozdulatokat, fel tudjuk emelni a kamerát szinte az egekig! Ez a legpraktikusabb átlagos domborzati viszonyoknál, és csatáknál. Ám az Endor holdján a fák között sokkal többre megyünk, ha levisszük szinte a földre a kamerát, hogy síkban előre láthassunk, és az ewok csapdákat ki tudjuk kerülni! endor küldetés force commanderEkkor mindig legyen az egyik AT-ST mögött, és picivel felette a kamera, így majd' minden dolgot észreveszünk, amit a ravasz programozók "ewok-ésszel" elrejtettek! A kamerát mindig forgassuk! Körkörösen is mozgatható, mint ahogy egy kutyus tud mozogni, ha egy leszúrt bot körül futkározik, míg a lánca engedi. Valamint oldalirányban is csúsztatható a kamera, gyorsan, hatékonyan, azonnal tudunk reagálni minden szituációra! Sok stratéga utálja, hogy lassú a kamera scroll, itt egy pillanat alatt, akár egérrel, akár billentyűvel vezérelve mozdulhatunk! Sőt, egyes fontosabb egységünkre, főkarakterre, "brutálegységre" akár "rá is tehetjük" a kamerát, azaz egy gomb lenyomásával a kamera azonnal "ráugrik" a bajba jutott, vagy eltévedt egységünkre! Ha gyors fordulatra van szükség, mert hátba támadtak, nem kell 180 fokot tekerjünk a kamerán, benyomjuk a hátra arc parancsot, és hopp, a kamera megfordul, mögénk nézve! Ha a kamera nyílásszögét változtatjuk keskenyre, fókuszált, vékony csíkban látunk előre, ez jó a vékony Coruscant-i utcákon, ha szélest választunk, értelemszerűen az objektív kinyílik, és nagy látószögben látunk, ez alkalmas sorfalban támadó frontális ütközeteknél. A kamera mozgatását meg kell tanuljuk, ne ugorjuk át a tutorialt, egy óra alatt rutinszerűen meg fogjuk tanulni, de aztán csak profitálni fogunk általa, esszenciális eleme a játéknak!

 

Tutorial (Tanító küldetések)

Egy repülőgépes szimulátorokkal profin megedzett pilóta is új helyzetekbe kerül fenn a levegőben. Egy pilótánk mondta egyszer, és szavai itt csengenek a fülemben még ma is, miszerint egy jó pilóta nem a műszerfalat nézi, nem azon töpreng, hogy mit hol talál, mit kell benyomni esetenként, hanem előre néz, a horizontra! A zsigereiben van a gép irányítása, nem arra koncentrál, hanem a harcra, és a technikai, taktikai elemekre. A jó stratéga ugyanígy jár el! Sajátítsuk el a tutorial elemeit, gyakoroljunk! Ne sajnáljuk rá az időt! Az is a játék része! Nehéz lesz a játék irányítása, ha mindent profin akarsz csinálni, de nem nyomod végig a tutorialt. Alap dolgoktól a finom részletekig mindent bemutatnak, nem fog kelleni minden, de jól jöhet! Kinek ez lesz hasznos, kinek az, alakítsd ki saját stílusodat! Minden jó gamer saját trükkökkel rendelkezik, megvannak a fortélyai, szokásai, ez különösen igaz a stratégákra! A stratégiai gamerek az eszükkel is játszanak, nem elég rátapadni a tűzgombra, mint a lövöldözős játékok némelyikénél! Viccesen szoktam mondani, hogy egyes FPS-eknél elég rátenni egy nehezebb könyvet a bal klikkre, és kimehetünk a vécére, mire visszajövünk, megnyertük a küldetést. Nos, a stratégiai játékoknál folyamatosan gondolkozni kell, néha meg kell változatni alap stratégiánkat, akár egy küldetés alatt többször is, váratlan, új helyzetekbe kerülünk, néha pedig teljesen át kell rendezzük a felállást, szóval jól tanuljunk meg mindent a tanító pályákon, és akkor nem kell időt veszteni, nem kell a billentyűt nézegetni, csak a "horizontot", hogy csak a taktikánkra kelljen koncentrálni. Ráadásul a tutorialt úgy készítették el a fejlesztők, hogy a filmhez is kapcsolódjon, de a játék történetének szerves része is legyen!

 

A Force Commander története

Brenn Tantor ifjú birodalmi katona. Osztagukat a Kalaan bolygóra vezénylik, mert a helyiek lázadása a birodalmi érdekeket sérti. Szakaszuk a kezdő intro alatt megérkezik bolygó fölé, és egy hihetetlenül igényesen kidolgozott saját fejlesztésű, film minőségű támadást hajt végre Kalaan ellen. Az intro olyan szép, és megtévesztésig hasonlít az igazira, hogy még a kritizálók is elismerik ezt a részt. Ennek az intronak láthatjuk a részleteit a Rise of the Empire nevű EP3 trailerben is! Sokan nem is tudják, de a Tie bombázók kötelék támadása, a páncélosok menetelése, és a rohamosztagosok futása a Force Commander introból származik! Bizony így teremti meg a Birodalom a fölényét, légitámadásokkal megszerzi a légtér uralmát, páncélosokkal szétzúzza a lázadók erejét, majd bevonul katonáival az elfoglalt fővárosba. A füstölgő romok közt óvatosan halad háztól-házig Brenn Tantor is, szakaszát saját bátyja, Dellis Tantor irányítja. Egy kalaanita halottnak tetteti magát, majd mikor Dellis, és osztaga megérkezik, mellen lövi a szakaszvezetőt. Dellis földrezuhan, az osztaga cafatokra lövi a kalaan-it, de megakadályozni már nem tudják az esetet. Brenn rémülten rohan oda bátyjához, és leveszi a sisakját. Dellis él, de sebe súlyos. A helyszínre közben megérkezik egy kapitány, és megkérdi, mi történt, és hogy ki az osztag parancsnoka. Jelenleg pont a lába előtt fekszik... A csapatot azonban tovább kell vezetni, így megbízza Brenn-t, vegye át bátyja helyét. Dellis állapotát később fixálják, ám visszatérése nem várható a közeljövőben, míg lábadozik, így Brenn marad a szakaszparancsnok. Első önálló feladatát is rövidesen megkapja, parancsnoka utasítja, hogy keressen meg egy mentőkompot, mely a Tantive IV-ből menekült el, fontos tervekkel a fedélzetén... Ismerős ugye? Így Brenn és osztaga landol a Tatooin-on, hogy megtalálja a menekülőkabint. Rövidesen felfedezik, hogy 2 droid volt benne, ám azokat már elkapják a jawa-k, uccu neki, utánuk! Emlékszünk az kenobi házaöreg Kenobi szavaira, a birodalom precíz lövéseiről a jawa Homokkúszó oldalán? "Ezek nem tuskenek voltak"..., nem, azok MI voltunk! Brenn-el megtaláljuk, és szétlőjük a jawa-kat, de közben azoktól megveszik a robotokat a farmerek, és így tovább. A filmet követve belülről éljük át a birodalom rohanását a tervek után, az ámokfutásunkat a jó kis Tutorial dolgozza fel! Még egy ok, a tanuláson kívül, csináljuk meg a Tutorialt, ismerjük meg a filmben más szemszögből bemutatott eseményeket a Birodalom szemével!

Közben a Birodalom rájön, mekkora irányítói, stratégiai potenciál van Brenn Tantor-ban. Egyre nagyobb csapatokat, egyre komolyabb küldetéseket adnak a fiatalembernek. (Tehát nekünk...) Parancsnoka, bizonyos Beri Tulon nem pusztán előjárója, hanem mentora is. Sokat tanul Tulon-tól. Tulon jó ember, és tudatosítja Brenn-ben, hogy ők katonák, nem gyilkosok. Az élet kioltása nem lehet öncélú, bár a katonák ölnek, sokszor önvédelemből, hisz a fronton vagy te lősz, vagy téged lőnek le. Értelmetlenül, barbár módon, és fegyvertelenek ellen azonban a katona sem léphet fel. Brenn jól eszébe véste ezeket a szavakat, de erről még később szólok...

ruulBrenn kiépíti a távközlést Ruul-on, míg csapataival elfoglalja a területet. Később fontos adatokat tölt le egy terminálról, bár a Halálcsillag terveket nem tudja visszaszerezni. Közben a lázadók, bizonyos Luke Skywalker segítségével felrobbantják a Halálcsillagot. A Birodalom sok jó tisztét elveszti, ínséges időket élnek meg, hisz a vezérkar egy részének a krémje elpusztul a mesterséges állomás fedélzetén. Brenn-t folyamatosan előléptetik, és egyike lesz a legtapasztaltabb tiszteknek. Brenn-t megbízzák, hogy landoljon csapatával a Yavin IV-en, és bár a lázadók túlnyomó része sietve evakuált a dzsungel bolygóról, még vannak csapataik a felszínen, ezeket könyörtelenül fel kell számolni, hiszen innen indultak támadásra az Első Halálcsillag ellen. Röviddel a landolás után Brenn elkezdte a mobil épületek, és a csapatok lekérését a csillagrombolókról, és csapataival előrenyomulva megkezdte a lázadó csapatok felmorzsolását, és a bázisuk elfoglalását. Ám ekkor egy sürgős üzenetet kapott Maximillian Veers tábornoktól, aki ugyancsak egy fontos küldetést hajtott végre itt a Yavin-4 bolygón, ám repülőjét egy lázadó gép észrevette, és lelőtte. Veers egy völgybe zuhant irányíthatatlan gépével, és sikerült kimenekülnie a roncsból. A gép még használható adóvevőjén felvette a kapcsolatot Brenn-el, és sürgős segítséget kért. Ez a játékban egy igen nehéz pillanatban történik meg, ugyanis mikor csapatainkkal átlépünk egy láthatatlan vonalat a pályán, az aktiválja ezt a jelenetet. Mivel ez a lázadó bázis közelében történik, csapatainkat meg kell osszuk, egy részével fel kell tartóztatni a bázis környékén összpontosuló Lázadó erőket, míg egy expedíciós csapatot el kell küldenünk Veers tábornok megmentésére, ugyanis a Lázadók lehallgatták a segélyjelzését, és ők is csapatokat küldenek a helyszínre, persze ők nem megmenteni, hanem elfogni, vagy likvidálni szeretnék a tehetséges birodalmi tisztet. Ez nem történhet meg, ezt nem engedhetjük, mert ez elsődleges küldetése ennek a pályának, tehát elindul a versenyfutás Veers lezuhant gépe felé. Ha már rendelkezik Brenn légi erővel, egyszerűen küldjünk ki egy osztag Tie vadászt, és körözzünk a katlan felett, védve Veers tábornokot. Rövidesen megjelennek a hegygerincen az első lázadó gyalogos alakulatok, kaszáljuk le őket a vadászokkal, és védjük a pozíciót. Persze mindeközben indítsuk el a felmentő sereget is szárazföldi egységekből. Ezt akkor is meg kell tenni, ha nincs még légierőnk Veers lezuhanásának pillanatában! Ekkor csapatainkkal foglaljuk el a szorost, ami a katlanba vezet, és állítsuk meg a rövidesen megérkező lázadó csapatokat! Miután az elsődleges veszélytől megmentettük Veers tábornokot, megkapjuk a másodlagos küldetést, kísérjük el az evakuációs zónába. Ezt óvatos, körkörös védelemmel biztosított lassú menetoszlopban, légi kísérettel könnyen megoldhatjuk. Miután Maximillian Veers tábornok eléri az evakuációs zónát, köszönetet mond barátjának, Brenn Tantor-nak, és hálás szívvel, és megkönnyebbülten hagyja el a területet. (Talán még annyi ideje volt, hogy egy fotó erejéig elküldje megszemélyesítőjét, Julian Glover Urat, hogy egy baráti képen mutatkozzon Brenn Tantor általam képviselt megtestesítőjével, és hogy a színész dedikálja az őt ábrázoló figurát. Köszönöm Glover Úr!) A Birodalom válaszlépésként probedroidskutászdroidokat küld szét a galaxisban, és feltérképezik a lázadók új rejtekhelyét a Hoth-on. Brenn és Veers kapja a parancsnoki pálcát, bár Darth Vader időnként rájuk dörrent, és szigorú, hibát nem tűrő hangon kommandírozza őket, a két férfi sikeres offenzívát hajt végre a Hoth-on. Brenn Tantor és Veers tábornok gyorsan megindítják azt a többnyire páncélosokkal támogatott hadosztályt, melynek neve stílszerűen Hóvihar Hadosztály volt, és melynek célja ugye egyértelmű, elsöpörni a lázadókat, és persze megsemmisíteni a pajzsgenerátort. A Blizzard 1 lépegető állágyújával célozva a pajzsgenerátorra hallhattuk is Veers tábornok jellegzetes mondatát, "targeting with maximum firepower", azaz teljes tűzerővel célzok a pajzsgenerátorra. (Nos, mostantól ha rákattintotok a CustomStarWars oldal Force Commander cikkére, akkor hallhatjátok, hogy Veers tábornok immár a CustomStarWars-t is megcélozta teljes tűzerővel, és így üdvözli az olvasóit!) vader hothA végén az Echo bázis ostromakor maga a Sötét Nagyúr is megjelenik, és személyesen is részt vesz a lázadó bázis elfoglalásában. Brenn elnyeri Vader bizalmát ezután. Új kinevezés, új küldetések. Brashin tábornok alá kerül, aki viszont egy vérgőzös, tipikusan elvetemült birodalmi tiszt. Tulon és Brashin nézetei nagyban eltérnek, Brenn beszorul a két nézet, és a két akarat közé. Közben elkapja egy a lázadásnak dolgozó, áruló kormányzó grabancát, és bebörtönzik. Lázadó létesítményeket foglal el, és nagy hasznot hajt a Birodalomnak. Tulon közben megcsömörlik a Birodalom gusztustalan módszerei miatt, és dezertálni próbál. Lépegetőjével megpróbál átállni a Lázadáshoz. Brashin nehéz parancsot ad Brenn számára, kapja el, vagy ölje meg volt mentorát. Nehéz döntés emberileg, ám katonailag indokolt, és a parancs az parancs, Brenn utoléri, és feltartóztatja Tulont, de nem öli meg, lépegetője roncsai közül kimenekíti, és foglyul ejti. Brashin azonban így is halálra ítéli a dezertőrt. Brenn szenved a bőrében. Közben stratégiai feladatot kap, kiderül, hogy Luke Skywalker, és más lázadó vezérek egy tanácskozás miatt titkos gyűlést tartanak. Brenn-t utasítják, kapja el a lázadó nagyágyút, Skywalker-t. A játék fiktív pontjához ér, hiszen Brenn-ek sikerül elkapni Luke-ot. Brashin persze az ifjú Jedit is halálra ítéli. Végül robban a történetben a bomba, még aznap, egy gigászi csata után Brenn legyőzi a lázadók fő erőit, ám Brashin utasítja őt, hogy a lázadókat pártoló városlakókat azonnali hatállyal a statáriumi feltételek miatt végezze ki. Brenn ellenszegül, nem akar civileket gyilkolni. Vitatkoznak, majd megtagadja a parancsot. Brashin ezért blokkolja Brenn parancsnoki járművének kommunikációját, és letartóztatja. civil gyilkolászásÁtveszi rádión a parancsnokságot, és utasítja szabadítás kalaanonBrenn embereit, hogy hajtsák végre a mészárlást. A Birodalom példát statuál, és a civileket legyilkolja. Brashin Brenn-t is halálra ítéli. (ez szinte már szokásává válik...) Pár hűséges katonája azonban nem felejti el, mit köszönhet Brenn-nek, az éj leple alatt kiszabadítják őt. Brenn üzenetet kap egy lázadó vezetőtől, Taskeen tábornoktól, hogy hajlandóak segíteni neki, és küldenek érte egy mentőhajót, ha átáll, és tudását a Lázadás számára kamatoztatja ezentúl. Valamint ki kell szabadítania a bázison raboskodó Luke Skywalker-t! Brenn megteszi. Eljut a mentőhajóig pár hű katonájával, és Luke-kal. Innentől a játékban jön a svédcsavar! luke és brenn evakuálásaMostantól lázadók vagyunk, és saját magunk által kiépített birodalmi célpontok ellen kell tevékenykednünk. Eleinte nem bíznak bennünk, hisz birodalmi pribéknek gondolnak, ám lehetőségünk van Brenn-nel meggyőzni őket, és helyrehozni tetteinket! Rövidesen meg is kezdhetjük, hisz egy konvoj szállítja mentorunkat, Beri Tulon-t kivégzésének városába. Sürget az idő ebben a küldetésben, hiszen még a falak előtt ki kell szabadítani volt felettesünket. Tulon végül persze megmenekül, és Brenn kiszabadítva visszaviszi őt is a lázadókhoz. Mulatságos Taskeen reakciója: remek, most már 2 exbirodalmi tisztet kell pátyolgatnom... :-)

abridon kormányzója a kormányközpontbanabridon kikötőKésőbb kiszabadítja azt az abridoni kormányzót is, akit ő tartóztatott le annak idején. Borzasztó fontos tett! Nem csak azért, mert jóváteheti régi hibáját, hanem azért is, mert az abridoni kormány fejlesztette ki az A-wing repülőcsaládot, mely a galaxis egyik leggyorsabb vadászgépe, nos ezt a kitűnő technológiát, és képzett pilótákat ajánl fel hálából a kormányzó Brenn-ek, és a Lázadásnak! Ezeknek a gépeknek nagy hasznát veszik az Endor melletti csatában majd a lázadók! Ráadásként  Brenn megszerez egy AT-AT lépegetőt is a Lázadás számára, tanulmányozásra. Végül Leiával, Chewival, C-3PO-val, R2-D2-val és Luke-kal kiegészülve leszállnak az Endor-on, hogy segítsék a pajzsgenerátor felrobbantását. Érdekes, és remek kis küldetés, hiszen Chewi segít AT-ST-t lopni, R2 leárnyékolja a csapatot, Thrippio és Leia pedig ewok gyűjtő körútra indul. Luke jelenlétét azonban Vader megérzi, veszélyezteti a küldetést, így elhagyja a csapatot, hogy feladja magát. Végül Han Solo és Brenn osztaga felrobbantja a generátort, és fent az űrben megsemmisül a második Halálcsillag is. Vader és a Császár meghalnak, a Lázadók pedig végleg le kívánják győzni a Birodalmat, Brenn vezetésével megrohamozzák a fővárost, és a játék utolsó küldetésében elfoglalják Coruscant-ot, legyőzik Brashin erőit, ledöntik a Császár szobrát, elfoglalják palotáját, ahonnan előkerül a Brenn árulása miatt bűnpártolással (no persze, hogy) halálraítélt testvére is, Dellis Tantor. A galaxis-szerte zajló örömtüzekkel, ünnepségekkel, és tűzijátékokkal tűzdelt utolsó demó után kellemes érzéssel dőlhetünk hátra!

 

Realisztikus pontozási, és szállítási rendszerek

A stratégiai játékok alapvetően nem pusztán a harcra koncentrálnak, hanem van egy bizonyos nyersanyag gazdálkodás is bennük, mely során a játékos előteremti azokat a forrásokat, melyeket hadi gépezetének növelésére, illetve meglévő állományának fejlesztésére (pajzs, sebesség, tűzerő) fordíthat. Nos, a Force Commander realisztikusabb rendszert dolgozott ki! Nincs nyersanyag gazdálkodás, Command (azaz parancs) pontokat kapunk a csaták, és a teljesített küldetések után, valamint multiban a birtokolt bunkerek után is. Képzeljük el a következő szituációt. Az adott bolygó felett ott parkol a csillagrombolónk. Annak a hangárjában áll a sok lépegető, a temérdek katona várja a bevetését, és repülők százai állnak indulásra készen, hogy beléphessenek az ütközetbe. Valamint mobil bázisok, és épületek is vannak, melyet a Birodalom azonnal letelepít, minden bevetési területre. Belátható, hogy adott transzport járművek belső tere meghatározza, hogy egy fordulóra mennyi páncélost, vagy éppen gyalogost tud levinni a felszínre. Természetesen a mennyiségen kívül a szállítás ideje is adott, hiszen a transzportnak le kell érnie, majd vissza a rombolóba, hogy felvehesse a következő adagot. Ezt a valósághű dolgot modellezi le a játék, mikor megszabja, hogy egy könnyű transzportba 6 gyalogos, vagy X dewback trooper fér el, valamint amikor egy páncélosokat szállító barge-ba, barge lépegetőt hoz nehéz bárkába Y darab AT-ST, vagy épp négylábú lépegető fér el. Persze a rendeléstől számítva egy kis idő telik el, míg leér a szállítmányunk, mint a valóságban, egy kis ablakban nyomon is követhetjük, mint a lift kijelzőjén, hogy éppen "hányadikon tart a lift", azaz milyen távol van még a transzport. Ha megérkezik, azonnal bevethetjük az egységeket, ám a következő szállítmány előtt még meg kell várni, míg a szállító jármű visszaér az anyahajóra. Az egységekkel az adott küldetéseket hajtsuk mindig végre, mert minél gyorsabban, és precízebben oldjuk meg, annál több marad a folyamatosan elszivárgó, csökkenő parancspontokból. Ez a pénz elszivárgás nem azt bizonyítja, hogy a Birodalom tisztjei korruptak, vagy hogy Brenn Tantor sikkasztja a birodalmi közpénzeket, nem! Ez sajnos, ám realisztikus módon ráfordításra kerül az amortizálódó hadi gépezet fenntartására, valamint kifizetésre kerül az egyre nagyobb számú személyzet bérében. Eleinte könnyű gyűjtögetni, mert kevés egységünk van, kevés az amortizációs-, és bértömeg, hamar össze tud jönni egy AT-AT is, foglaljunk el pár bunkert, lőjünk szét pár kis gépet, vagy egy gyalogos osztagot, és megvan a lépegető. Ám minél több gépünk lesz, annál szűkösebb lesz még egy nagyobb pénzbevételünk is. Ne pátyolgassuk parancspontjainkat, AZONNAL költsük el őket a hiányzó egységekre, vagy fejlesztésekre, mert a küldetések során, mikor a haderőnk meglehetősen impozáns méretűre duzzad, minden részünkre kifizetett összeg nagyon gyorsan elfogy, és nehéz lesz valami drága dolgot venni! Ám közvetlenül az utolsó teljesítendő dolog után már ne vegyünk semmit, gyorsan verjük le az ellenfél utolsó embereit, mert ha vége a küldetésnek, a megmaradt összeg átvihető a következő pályára!

 

Következő pályára mentés

A második, harmadik végigjátszásra pontosan lehet tudni, hogy milyen küldetéseket kell végrehajtsunk egy adott pályán. Ezért ha okosan játszunk, át tudjunk menteni teljes prémiumunkat a következő pályára! Egyszerűen a következőt tartsuk szem előtt. A command pont számláló 5000 pontig számlál, fölé érve minden kifizetés elveszik. Ezért ha teljesülni látszik egy 1000 credites küldetés, és 5000 ponton állunk, rendeljünk valamit 1000 pénzért, és így csináljunk helyet a bejövő összegnek. Valamint, és ez a legfontosabb trükk, ha tudjuk, ne csináljunk részfeladatokat! Mit értek ez alatt? Ne aprózzuk el a küldetéseket. Magam azt szoktam, hogy legyengítek, és gyengén életben hagyok ellenségeket. Persze haladok tovább, és ütöm a többieket is. A játék vége előtt, mikor közel az utolsó "command", az utolsó teljesítendő parancs, rá kell rontani a cafatokra vert, jól "előgyengített" ellenségekre, és villámgyorsan az összes részküldetést EGYSZERRE, vagy kis időn belül teljesíteni. Így megkapjuk egyszerre mondjuk az 1000, meg egy 2000, meg egy 1500 credites küldetés pénzét, plusz a végső csata alatt megsemmisített maradék ellenség szétlövéséért is csurran kb. 500 credit, nem marad idő a pénz elszivárgására, nincs bérkifizetés, amortizáció. J Hopp, vége a pályának, és máris visszük az 5000 creditet a következő pályára! Az illusztráció egy jó példa. luke fogolyA küldetés vége előtt már legyen két osztagunk a bal felső sarokban levő 2 elfoglalandó bunkernél, kapjuk el Luke Skywalkert, és a lázadó barátait, de ne tegyük be még a börtönplatformba, csak szállítsuk alá őket egy AT-ST-vel, vagy más járművel. Majd a főhadtesttel meneteljünk fel a jobb felső sarokban levő lázadó főhadiszálláshoz, verjük agyon a lázadókat, villámgyorsan foglaljuk el a két bunkert, hajítsuk be Luke-ot a börtönplatfromra érkező szállítóhajóba, és vége a pályának, kb. 4900 pénzt tudunk átvinni a következő pályára!

 

A játék során az egységek fejlődnek! A tapasztalatokat az egység ikonja mellett piros rangjelzések, csíkok mutatják. Ezek a "krumplivirágos" egységek értékesebbek, erősebbek. Őket is átvihetjük a következő küldetéseinkre. A játék során minden pálya végén automatikusan felszállítják egységeinket az anyahajóra. Egy nagy hangárban tárolják veteránjainkat. hover tankok a hangárban coruscant fölöttInnen egyes küldetések előtt gondosan ki tudjuk válogatni, kit akarunk pluszban magunkkal vinni AZON FELÜL, amit a gép adott volna! Egyszerűen jelöljük ki, és helyezzük be őket egy szabad szállítóba! Fontos tudni, hogy ezek az "extra" rendelések plusz pénzbe kerülnek! Tehát ha egy rohamosztagos 50 credit a bolygó felszínről rendelve küldetések ALATT, akkor 75 credit a pályát MEGELŐZŐEN! De duplán is megéri! A rendelt újoncok tapasztalat nélküli kezdők. Veteránjaink viszont nagyobb rangú, harcedzett gépek, és emberek. Valamint, és ez is igen fontos, AZONNAL rendelkezésre fognak állni, nem kell megrendelni, és megvárni őket, míg lassan megérkeznek, hanem velünk együtt érkeznek le a földre, és máris bevethetőek! Egy kezdeti, gyors roham előfeltételét jelentik. A "rusholók", azaz a hirtelen rohamozók nagyon szeretik ezt a megoldást, ugyanis létszám fölényhez jutnak egy azonnali offenzívához. De ez minden stratégának előnyt ad, én a Hoth mezőre 4 légvédelmi üteg kíséretében érkezek meg, ezek az úgy nevezett AT-AA járművek irgalmatlan erősek, és minden légi egység rémálmát jelentik, el is kerekedik az Echo bázis felől érkező lázadó pilóták szeme, mikor körbe akarják kötni a lépegetőimet! :-)

Persze ennek a plusz tápolásnak előfeltétele, hogy átmenekítsük a küldetés végén a pénzünket a következő pályára! Sőt, a játék sokkal személyesebb is lehet ezáltal, hiszen egységeinknek NEVET is adhatunk! A Force Commander a játék élmény perszonalizációja miatt lehetővé teszi, hogy elkereszteljük összes egységünket! Menyivel jobb elit veteránjainkat végigvinni, vigyázni rájuk, fejlesztgetni őket, mint névtelen "egyenembereket" dirigálni? Kattintsunk az egység ikonjának jobb felső részére, és a felbukkanó téglalapba írjuk be kedvenceink nevét. Lehetsz kreatív is, fiktív nevet adva, de maradhatsz az AT-PT 1, AT-PT 2 azonosítóknál is. Fanatikusok újratöltenek egy állást, ha veteránjuk megsemmisül, így az újrajátszás is megerősítésre kerül! Igen személyes, és motiváló lehet így a játék.

 

Egységek

 

A Force Commander idáig szinte a legkreatívabb játékfejlesztés egységek tekintetében (is)! Sokan nem is tudják, de rengeteg olyan találmánya van a játéknak, melyek KORSZAKALKOTÓAK voltak, és sokan azóta is csak másolni próbálják őket. Azt se felejtsük el, hogy a megastratégiának titulált Empire at War is rengeteg Force Commander egységet applikált, persze valamivel szebb köntösben, de a fent említett légvédelmi lépegető, az AT-AA a Force Commanderben bukkant fel először, és aztán a Galactic Battlegrounds-ban, tehát az Empire at War semmi mást nem tett, mint mai köntösbe csomagolta a rég felfedezett spanyolviaszt! De ez az egy találmány eltörpül a sok más remek új egység mellett. Nézzük meg, mi van még a Force Commander tarsolyában!

 

Új humán egységek:

Infiltrator: Beszivárgó. Speciálisan kiképzett, és felszerelt lázadó gyalogos. Feladata, hogy a Hoth mezőn látott, Luke által bemutatott módon szigonyt lőjön a lépegető aljába, de felhúzódzkodva nem felrobbantania kell azt, ahogy Luke tette, hanem bejutni a belső térbe, és likvidálnia a személyzetet, megszerezve, végső soron ellopva a lépegetőt.

 

2-1b tuvanbi medikai droid2-1B gyógyító droid: Tuvanbí már volt a filmben, nem új találmány, ám az igen, hogy őt alkalmazzák sérült lázadók gyógyítására játékban. A robot egyébként hatékonyan gyógyít, a katona élete 1 másodperc alatt maximumra ugrik, de sokszor lazsál, azaz ott áll egy sérült mellett teljes lelki nyugalommal, és le sem bagózza azt. Ha viszont kijelöljük őt gyógyításra, akkor azonnal nekifog. Igen aranyos, mert folyamatosan beszél, vicces elem, mikor kijelenti, hogy your body is so fragile, azaz a testetek (embereknek) olyan törékeny, sérülékeny. Aztán kijelenti, hogy it may hurt a bit, azaz ez most picit fájni fog, és elkezd hadonászni a sérült ELŐTT, mint egy sámán, hozzá sem érve, aki persze seperc alatt felmegy maxra... J

 

Javító droidos technikus: 300 credites, értékes gépész! Kissé morózus, folyamatosan morog, hogy oké, megyek már, meg hogy a megteendő távolság túl nagy neki, de ha odaér, füstölgő gépeinkből, és védekező tornyainkból szempillantás alatt újat csinál! Lomha kis gépe amolyan rakodógépre hajaz, két nagy fogókarommal, de igen hasznos, és csak ebben a játékban bukkan fel a Star Wars palettáján!

 

Heavy trooper: Nehézfegyverzetű lázadó katona, vastagabb páncél, nagyobb puska, és kék gungan labdákhoz hasonló gránátok, (talán tőlük maradt fenn?) melyekkel a páncélosok ellen lép fel igen erélyesen.

 

Egyedi, és új gépek:

brenn tantor trmbjeTRMB: Tracked mobile base. Mozgó parancsnoki bázis. Amolyan taktikai főhadiszállás, ahonnan rendelni is lehet egységeket. Elég gyors, de nem fordulékony, ha baj van, el tudunk vele menni, míg egy helyhez kötött telepített bázissal ugye nem. Brenn Tantor személyes TRMB-je lánctalpas, sivatagi üzemre is alkalmas. Lapos gép, nehéz a terepen kiszúrni, és igen dizájnos.

 

Shield disruptor: Remek kis újítás! Olyan jármű, mely képes a lázadó pajzsozott épületek, és maga a pajzsgenerátor hatását is semlegesíteni, hasonló, mint a Starcraft játék EMP shockwave fegyvere, amely leszedi a Protoss épületekről, és katonákról a védőpajzsot, így azt már nem kell lelőni róluk, csak az életüket...

 

AT-AA: légvédelmi lépegető üteg, lásd fent.

 

AT-PT: All Terrain Personal Transport. Kis lépegető, olyasmi, mint az AT-ST, csak az AT-PT jobb a gyalogosok ellen, fürgébb léptű, és gyorsabb célkövetésű, alacsonyabb súlypontú, ezért sokkal biztonságosabb az egyensúlyozó rendszere. Az AT-ST inkább statikus, mely csak hasonlóan nehéz és nagy gépek ellen hatékony, ám nagyobb tűzerejű. Az AT-PT tehát amolyan gyalogos elleni lépegető.

 

Hover attack tank: A lázadó mérnök, Hover fejlesztette ki, és gyártatta le a róla elnevezett gépcsaládot. Az attack tank egy pajzsozott, közepesen gyors támadó jármű. Dupla csövei gyenge tűzerővel rendelkeznek, ám közelre, és önvédelemre alkalmasak. Ereje a proton rakétákban rejlik, a lázadók egyfajta gyáva, vagy óvatos hozzáállását reklámozva. Ugyanis a tank arra a legkitűnőbb, hogy távolról lövöldözze a célpontokat, kilométerekről röptetve a rakétáit az ellenségre. Hosszú idő telt el, mire a birodalmi gépezet hozzá tudott szokni a nagy páncélos csatákhoz szokott lépegetős ütközetek helyett ehhez a partizánharchoz.

 

Hover Transport: Érdekes formájú, teknősre hasonlító gyalogosokat szállító lázadó jármű. Igen fordulékony, és nagyon gyors! Páncélozott, de sok tüzet nem bír ki. Lézerfegyverzete minimális önvédelemre alkalmas csak, feladata nem a harc, hanem az egység gyors célbajuttatása a szárazföldön.

 

Hover légvédelmi tank: Hover később fejlesztette ki ezt a kisebb föld-föld tűzerejű, ám remek föld-levegő képességgel bíró járművet. Pajzsozott. Remek design jellemzi, kicsit körte alakú, de lapított, és a tetejéről ontja a levegőbe a célkövető plazmatölteteket.

 

Torpedo launcher: Lázadó dobálógép, amolyan űrkorszaki trebuchet, csak nem köveket hajigál előre, hanem szétplaccsanó, nagy területen robbanó tölteteket. Gyalogság ellen hatékony igazán, szana-széjjel zuhan a sok katona, ha közéjük dobja a plazma torpedót. Másodlagos tulajdonsága, hogy taposóaknákat telepít a földbe. Ezek viszont már páncélosok ellen is jók! Robosztus jármű, mégis brutál jól néz ki! Természetesen pajzsozzák a lázadók.

 

Scanner jammer: Rejtőzködésre, és felkutatásra alkalmas lázadó jármű. Jótékonyan elrejti a birodalmiak elől a lázadók gépeit, mintegy leárnyékolva azokat, elősegítve a sunyi, lopakodó lázadó hadviselést. Valamint képes egy adott területet "bevilágosítani", tehát pontosan fel lehet vele térképezni a birodalmiak helyét! Kombináljuk attack tankkal! Világosítsunk be egy távoli, mégis a tank hatósugarán belül levő helyet, és szórjuk meg a birodalmiakat proton rakétákkal! Mire idecammognak, még a második sortűz is lemegy!

 

Csapatszállító tank: Emlékszünk az Alien 2 című filmben arra a tankra, mellyel Ripley bemegy a bajbajutott kommandósokért az alienektől hemzsegő bázisra? Engem arra emlékeztet ez a sokkerekű, formás, gyors kis jármű. A tetején van egy torony, azzal védi magát, de a funkciója ennek is inkább a birodalmi rohamosztagosok gyors szárazföldi szállítása. Nincs védőpajzsa!

 

Mobil plazmavető: Birodalmi dobálógép. Ugyanaz, mint a torpedo launcher, csak lapos, a föld felett úszik a levegőben, a célnál kinyílik, és elkezdi hajigálni veszélyes plazma terhét. Ugyan olyan placcsanó töltete van gyalogosok ellen, ám nincsen aknatelepítő képessége. Viszont fele annyiba kerül.

 

Klikkrendszer (másodlagos képességek, bejelentkezés)

A játékban rengeteg egységet irányíthatunk a fenti, speciális egységeken kívül is. Ezek egy része további specifikummal, ún. másodlagos képességgel is rendelkezik! Kattintsunk az egységünkre, ezzel kijelöljük azt, megjelenik körülötte a sokat kritizált "drótháló", azaz egy színes téglalap. Az egység ezzel harcra kész. Bejelentkezik nekünk, általában viccesen. Különösen tetszetős, mikor egy lopott AT-ST lázadó pilótája jelentkezik be, katonásan kijelenti, hogy "Online", szabad fordításban esetünkben "AT-ST üzemel, és vonalban", majd ránézve a birodalmi műszerfalra meglehetősen elbizonytalanodva hozzáteszi, hogy "I think", azaz "legalábbis azt hiszem"...

A gárdisták "long live for the Emperor" csatakiáltással indulnak csatába, azaz hosszú életet a Császárnak.

A javítódroidos gépész "watch out for the claws" mondattal fordul, felhívva a figyelmet a rakodó, fogó karmokra, azaz "karmoknál vigyázni!"

A birodalmiak általában fegyelmezett, katonás választ adnak, a lázadók kissé szedett-vedett társaság lévén inkább hordozzák magukon egy milícia jegyeit, de ez egyben humorforrás is. Nézzük meg a lázadó gép, vagy bázis irányító panelját! A burkoló lemezből hiányzik egy csavar, a panel lefittyen, szinte a drótok is kilátszódnak a háta mögött... J

Ha kimosolyogtuk magunkat a bejelentkezés humorosan kidolgozott, remek rendszerén, nézzük meg a bal felső ikont a gép ábrájánál! Ott található az egységek nagyjánál a másodlagos képesség aktiváló gombja! Ezek alkalmazása létfontosságú! Ha az AT-AT gombját nyomjuk be, aktiválódik a "chin gun", az állágyú, és a lépegető álla alól kitör egy brutális erejű lézersugár, melyet Veers is használt a Hoth-on, ez a sugár 1 lövéssel lövi szét az összes járművet, de a páncélozott tornyokat is szinte nullázza. De ha azt hisszük, hogy az AT-AT verhetetlen ezzel a fegyverrel, nézzük csak meg a snowspeeder nevű hósikló másodlagos képességét! Szigonypuska! Ha benyomjuk, a repülő automatikusan körbeköti a kötéllel a lépegetőt, ami felborul! Vagy nézzük csak a Y-wing (Y szárnyú) képességét! Képes egy ionhálót teríteni a lépegetőre, amely megmerevedik, se menni, se lőni nem tud. A rohamosztagosok bénító töltete hasonló ehhez, az áldozat lemerevedik, nem lő, ki van szedve a pakliból. (Lásd Leia a Tantive fedélzetén) Sok másodlagos képesség van még, egy részét már meg is említettem, proton rakéta, taposó akna, gránát, stb. Kitűnő koncepció, és olyan mértékben teremti meg a kiegyensúlyozottságot, hogy az valami tökéletes. Minden egység sebez valakit általuk, de ő rájuk is hat egy másik egység fegyvere!

 

Épületek

Sokféle épületet is építhetünk! Igen változatos a funkciójuk, és "javítják a városképet is"... J

Címszavakban:

Tornyok: Légvédelmi, gyalogsági, páncélosok elleni.birodalmi kórház

Kórház: A háttérben jobboldalt látható a birodalmi gyógyító épület, a shuttle mögött, de a Tie vadász platform előtt. A Birodalomnak ugyanis nincs 2-1B gyógyító droidja, ezért a sérült rohamosztagosokat szanatóriumba küldik ebben a játékban, ott gyógyulnak meg, ám a gyógyítás ott is pénzbe kerül, és a "vizitdíj" összege levonásra kerül a birodalmi biztosított command pontjaiból. J

Javító öböl: Gépeinket sem kell Ord Mantell roncstelepére küldjük azonnal! ASP-7 droidunk a birodalmi lépegetőket megjavítja, pénzünk terhére, természetesen.

Pajzsgenerátor: Lázadó eszköz, hatósugarán belül minden eszköz és ember pajzsozott lesz, nagy befektetés, 1000 credit, de megérheti, de vigyázzunk rá, mert mint minden épület, elfoglalható!

Reptér: Nincs mit magyarázni, Tie platform, vagy lázadó kifutópálya.

Fejlesztő központ: mindkét oldalnak van, itt folyik a tudományos munka, fejlesztőink pénzért gyorsítják, pajzsozzák, erősítik gépeinket.

Command center: Bázisunk a legfontosabb épületünk! Ennek hatósugarában építkezhetünk, ezáltal tudunk rendelni, (a Birodalom a TRMB-vel is tud), ha elfoglalják, és egy időn belül nem foglaljuk vissza, automata önmegsemmisítő rendszere felrobbantja, hogy nehogy az ellenség kezére kerüljön, és vehetünk egy újat 1000 pénzért! Ráadásul úton levő transzportjainkat is elbukjuk, ha felrobban! Vigyázni kell rá, mindig legyen benne 6 ember, tornyokkal érdemes védeni, lázadók tegyenek bele 1 gyógydroidot is, aki ápolja harc közben is a katonákat!

 

Hangulat

brutál lépegető csordaA játék hangulata kitűnő. A zene szokásos Star Wars témákat dolgoz fel, de van egy-két remix, kicsit rockos induló, Vader szuszogással, nagyon cool! A hangok élethűek, a Tie vadászok hangja félelmetesen élethű, a lépegetőket kijelölve, (ahogy mondjuk lépegető csordánk) léptei döngenek, remeg alattuk a föld! A hátad beleborsódzik! Ennek álljon bárki ellent, gondolhatja a magabiztos játékos egy nagy lépegető csordát irányítva, terelgetve. Persze ki lehet trükközni azt is, mint mindent. Egy remek stratégiai játékban nincs verhetetlen erő, nem elég legyártani 10 lépegetőt, aztán rámenni az ellenfélre, mert körbekötik, vagy ellopják az infiltratorok. A kulcs a hadsereg sokrétű összeállítása, minden egységünk védjen valakit, kísérje légvédelem a lépegetőket, legyenek gyalogosaink, repülőink, páncélosaink, mindig azt vessük be, ami hatékony az ellenfél erői ellen. Olyan a hangulata, mint régen, mikor Napóleon a dombról nézte a csata alakulását, és kezével rendelte el az ágyútüzet, majd mikor megrohamozták tüzéreinek állásait, egy aprót intve vezényelte be a közelharcos (puskákkal, kardokkal felfegyverzett) gyalogosait, hogy kössék meg az ellenséget az ágyúktól távol, majd a fejvesztve menekülő ellenség után küldte a lovasságát, és felkoncolta őket. Légy te a csillagközi Napóleon, csillogtasd hadvezéri képességeidet, próbáld ki a tudásod ebben az élvezetes játékban! Legyen a légierőd akár egy Tie bomber, akár egy ewok glider (sárkányrepülős, köveket hajigáló, haiiia-t kiáltozó ewok), a győzelmet azzal kell kivívni! Az ewok hangja egyébként irgalmatlanul aranyos, és élethű. De ez igaz minden egységre, legyen az egy speeder bike, vagy egy kutász droid, a film hangját fogod hallani!

startégiai asztalnál beri tulon magyaráz brennekA hangulatot fokozza az eligazítás! Nem csak kiírják, hogy objectives, azaz célok és pont, pont, pont, hanem egy stratégiai asztalt állunk körbe, ahol megnézzük a domborzatot, az utakat, a felderítőink által feltérképezett ellenséges bázis pontos helyét, a landoló zónát, mindent! A kamerát itt is körbevihetjük, mint a biliárdasztal körül, hogy a tökéletes kameraállás segítségével előre kigondolhassuk, hova megyünk először, hova telepítsük a plazmavetőt, merre vonuljunk, hol helyezzük el a csapdát, amely majd jól rácsattan az óvatlanul közeledő ellenséges "biliárd játékos" lábára, rosszabb esetben a fejére.

 

Ugye, hogy nem is olyan rossz ez a játék, mint ahogy egyesek gondolták? Lassítható játékmenete tökéletes harci helyzetekre, az egységek fejlődnek a harcok alatt, tapasztalati pontokat szereznek, ezeket át lehet vinni a következő pályára, és el lehet nevezni őket, fejleszteni lehet mindent, rendeléseknek ideje van, realisztikus az egész, irányítható főhősöket (Luke Skywalker, Leia Organa, C-3PO, R2-D2, Chewie, Darth Vader) és eligazításokat kapunk, remek a történet, a hangulat, a zene, és a hangok. Nem gyönyörű a grafika, ám az újrajátszhatóság nagy, magam is vagy tízszer csináltam végig. A bevezető animáció döbbenetesen jó, és híres! A klikk bejelentkezés vicces, és precíz. Hát mi kell még? Multi. Az is van, de a single sokkal erősebb. A multi a játék térképein zajlik 4 játékos közt, nappal, szürkületben, sík területen, vagy épp kanyargós hegyi utakon, hóban, vagy sivatagban, szárazon, és füvön, beállítható a kezdő pénz nagysága, az elfoglalásra szánt bunkerek száma, a helyi lakosok, életformák jelenléte, (banthák, jawak, tuskenek, lények, stb.), illetve a szövetségrendszer, ki kivel van. Igen jó kis küzdelmet tud folytatni rajta 4 hadvezér. Legyél te az egyik!

 

írta: Rostás Norbert 2008.03.20.

 

force commander borító

vissza a főoldalra főmenübe image map example