Fejlesztő: Ronin Entertainment
Kiadó: Lucasarts
Real time stratégia (RTS)
Kiadás: 2000
Kedves Olvasók!
Az a férfi hang, melyet hallhattatok mikor rákattintottatok a Force Commander
cikkre nem másé, mint Julian Glover színészé, aki annakidején
megszemélyesítette Maximillian Veers tábornokot a Birodalom visszavág című
filmben. Azt a mondatot mondja, mely rá a legjellemzőbb volt a filmben is,
miszerint "teljes tűzerővel becélzom a pajzsgenerátort", illetve a mi
esetünkben teljes tűzerővel becélzom a CustomStarWars-t. Volt szerencsém
személyesen találkozni vele, és megszorítani a kezét, ezért úgy döntöttem,
hogy a művész úr tiszteletére kiegészítem nektek a Force Commander cikket
azokkal a momentumokkal, melyekben Veers tábornok szerepet kapott. Valamint
tekintsétek meg az új linkeket, melyek további személyes, és számomra
megtisztelő, és értékes momentumokat, relikviákat mutatnak be nektek. Akinek
nincs kedve elolvasni az egész cikket, vagy még egyszer elolvasni, azok
kedvéért az új részeket más színnel megkülönböztetem a szövegtörzstől.
Sajnos ez a játék méltatlanul, és szerintem
indokolatlanul alulértékelt valamiért. Borzasztó, hogy egyes fórumokon
bizonyos érdekcsoportok milyen negatív kritikákat fogalmaznak meg erről a
termékről. Nem pusztán Star Wars fanként mondom, a kritikák fele
megalapozatlan. Ezen cikk alatt célom az lesz, hogy megmutassam azoknak, akik
fanyalognak valamiért ettől a játéktól, hogy megéri egy esélyt adni neki, és
bár a játék grafikailag elmaradottnak számít, játékélményben véleményem
szerint egyike a legnagyobbaknak!
Merész kijelentés, ugye? Hogyan lehetne ez a "csöves"
grafika, ez a "csíra" régi játék egyike a legjobbaknak? E két jelző nem az én
jelzőm volt, bízom benne, hogy a végére megérti mindenki, miért is tettem
idézőjelbe, azon túl, hogy idéztem. Tudni kell rólam, hogy a '70-es években
születtem, és bizony a mi generációnk nagy élvezettel játszott az Amiga, a
C64, és a Spektrum gépekkel. Bizony mai szemmel igen "ruppótlan" grafika
jellemezte azoknak a gépeknek a játékait, de órákat, napokat töltöttünk a
monitor előtt, hihetetlen volt, de olyan játékélményt kaptunk, amely
utánozhatatlan volt. Ma sokan visszasírják a régi Commodore játékok
hangulatát, és újraéledt a retro láz. Megszülettek a C64 emulátorok, melyek
PC-kre konvertálták a régi játékokat, és ismét elérhetővé tették a kezdetleges
grafikájú, de tök aranyos, és szórakoztató játékokat. Mit ér a csilli-villi
grafika, ha 2 perc múlva megunom a játékot? Hát nem jobb-e kevésbé
kidolgozott, ám magával ragadó történetű, változatos, élvezetes, izgalmas
játékkal játszani? Úgy vélem, sokkal fontosabb, hogy észre sem vesszük az
eltelt órákat játék közben, mint hogy felnagyítva árgus szemekkel vizslassuk a
játék grafikai hibáit. Egyébként is, ki az a stratéga, aki stratégiai játékot
zoom-olva játszik?! Ha ráközelítünk az egységekre, és gyönyörködünk bennük,
hogy vesszük észre, ha támadnak bennünket? Stratégiai játéknál minél
magasabban van a kamera, annál nagyobb a belátható terület, már messziről
észrevesszük az ellenséget, egyben látjuk osztagunkat, ki tudjuk használni az
esetleges domborzati előnyöket, tehát véleményem szerint AZ nem jár el
helyesen, aki "közelit" használ, egységei esetleges grafikai hibáin mosolyog,
aztán duzzogva kilép, mikor a gép, vagy egy stratéga játékos 2 perc alatt
péppé veri. Tehát igen fontos dolgot említettem, amikor javasoltam, emeljük
fel a kamerát!
Kameramozgatás
Ugye tudjuk, hogy sok más játékot meg pont azért
kritizálnak ugyanezek a fanyalgók, mert nem lehet mozgatni a kamerát bennük?
Nos, a Force Commander egyik erőssége a kamerakezelés sokrétűsége. Mindenki
beállíthatja a taktikájának megfelelő legjobb kamera beállítást! Ha nagyban
akarunk látni egy apró részletet, rá tudunk zoom-olni. Ha óriási belátható
területet akarunk, hogy minden irányból láthassuk az ellenséges mozdulatokat,
fel tudjuk emelni a kamerát szinte az egekig! Ez a legpraktikusabb átlagos
domborzati viszonyoknál, és csatáknál. Ám az Endor holdján a fák között sokkal
többre megyünk, ha levisszük szinte a földre a kamerát, hogy síkban előre
láthassunk, és az ewok csapdákat ki tudjuk kerülni!
Ekkor mindig legyen az
egyik AT-ST mögött, és picivel felette a kamera, így majd' minden dolgot
észreveszünk, amit a ravasz programozók "ewok-ésszel" elrejtettek! A kamerát
mindig forgassuk! Körkörösen is mozgatható, mint ahogy egy kutyus tud mozogni,
ha egy leszúrt bot körül futkározik, míg a lánca engedi. Valamint
oldalirányban is csúsztatható a kamera, gyorsan, hatékonyan, azonnal tudunk
reagálni minden szituációra! Sok stratéga utálja, hogy lassú a kamera scroll,
itt egy pillanat alatt, akár egérrel, akár billentyűvel vezérelve
mozdulhatunk! Sőt, egyes fontosabb egységünkre, főkarakterre, "brutálegységre"
akár "rá is tehetjük" a kamerát, azaz egy gomb lenyomásával a kamera azonnal
"ráugrik" a bajba jutott, vagy eltévedt egységünkre! Ha gyors fordulatra van
szükség, mert hátba támadtak, nem kell 180 fokot tekerjünk a kamerán,
benyomjuk a hátra arc parancsot, és hopp, a kamera megfordul, mögénk nézve! Ha
a kamera nyílásszögét változtatjuk keskenyre, fókuszált, vékony csíkban látunk
előre, ez jó a vékony Coruscant-i utcákon, ha szélest választunk,
értelemszerűen az objektív kinyílik, és nagy látószögben látunk, ez alkalmas
sorfalban támadó frontális ütközeteknél. A kamera mozgatását meg kell
tanuljuk, ne ugorjuk át a tutorialt, egy óra alatt rutinszerűen meg fogjuk
tanulni, de aztán csak profitálni fogunk általa, esszenciális eleme a
játéknak!
Tutorial (Tanító küldetések)
Egy repülőgépes szimulátorokkal profin megedzett pilóta
is új helyzetekbe kerül fenn a levegőben. Egy pilótánk mondta egyszer, és
szavai itt csengenek a fülemben még ma is, miszerint egy jó pilóta nem a
műszerfalat nézi, nem azon töpreng, hogy mit hol talál, mit kell benyomni
esetenként, hanem előre néz, a horizontra! A zsigereiben van a gép irányítása,
nem arra koncentrál, hanem a harcra, és a technikai, taktikai elemekre. A jó
stratéga ugyanígy jár el! Sajátítsuk el a tutorial elemeit, gyakoroljunk! Ne
sajnáljuk rá az időt! Az is a játék része! Nehéz lesz a játék irányítása, ha
mindent profin akarsz csinálni, de nem nyomod végig a tutorialt. Alap
dolgoktól a finom részletekig mindent bemutatnak, nem fog kelleni minden, de
jól jöhet! Kinek ez lesz hasznos, kinek az, alakítsd ki saját stílusodat!
Minden jó gamer saját trükkökkel rendelkezik, megvannak a fortélyai, szokásai,
ez különösen igaz a stratégákra! A stratégiai gamerek az eszükkel is
játszanak, nem elég rátapadni a tűzgombra, mint a lövöldözős játékok
némelyikénél! Viccesen szoktam mondani, hogy egyes FPS-eknél elég rátenni egy
nehezebb könyvet a bal klikkre, és kimehetünk a vécére, mire visszajövünk,
megnyertük a küldetést. Nos, a stratégiai játékoknál folyamatosan gondolkozni
kell, néha meg kell változatni alap stratégiánkat, akár egy küldetés alatt
többször is, váratlan, új helyzetekbe kerülünk, néha pedig teljesen át kell
rendezzük a felállást, szóval jól tanuljunk meg mindent a tanító pályákon, és
akkor nem kell időt veszteni, nem kell a billentyűt nézegetni, csak a
"horizontot", hogy csak a taktikánkra kelljen koncentrálni. Ráadásul a
tutorialt úgy készítették el a fejlesztők, hogy a filmhez is kapcsolódjon, de
a játék történetének szerves része is legyen!
A
Force Commander története
Brenn Tantor ifjú birodalmi katona. Osztagukat a Kalaan
bolygóra vezénylik, mert a helyiek lázadása a birodalmi érdekeket sérti.
Szakaszuk a kezdő intro alatt megérkezik bolygó fölé, és egy hihetetlenül
igényesen kidolgozott saját fejlesztésű, film minőségű támadást hajt végre
Kalaan ellen. Az intro olyan szép, és megtévesztésig hasonlít az igazira, hogy
még a kritizálók is elismerik ezt a részt. Ennek az intronak láthatjuk a
részleteit a Rise of the Empire nevű EP3 trailerben is! Sokan nem is tudják,
de a Tie bombázók kötelék támadása, a páncélosok menetelése, és a
rohamosztagosok futása a Force Commander introból származik! Bizony
így teremti meg a Birodalom a fölényét, légitámadásokkal megszerzi a légtér
uralmát, páncélosokkal szétzúzza a lázadók erejét, majd bevonul katonáival az
elfoglalt fővárosba. A füstölgő romok közt óvatosan halad háztól-házig Brenn
Tantor is, szakaszát saját bátyja, Dellis Tantor irányítja. Egy kalaanita
halottnak tetteti magát, majd mikor Dellis, és osztaga megérkezik, mellen lövi
a szakaszvezetőt. Dellis földrezuhan, az osztaga cafatokra lövi a kalaan-it,
de megakadályozni már nem tudják az esetet. Brenn rémülten rohan oda bátyjához,
és leveszi a sisakját. Dellis él, de sebe súlyos. A helyszínre közben
megérkezik egy kapitány, és megkérdi, mi történt, és hogy ki az osztag
parancsnoka. Jelenleg pont a lába előtt fekszik... A csapatot azonban tovább
kell vezetni, így megbízza Brenn-t, vegye át bátyja helyét. Dellis állapotát
később fixálják, ám visszatérése nem várható a közeljövőben, míg lábadozik,
így Brenn marad a szakaszparancsnok. Első önálló feladatát is rövidesen
megkapja, parancsnoka utasítja, hogy keressen meg egy mentőkompot, mely a
Tantive IV-ből menekült el, fontos tervekkel a fedélzetén... Ismerős ugye? Így Brenn és osztaga landol a Tatooin-on, hogy megtalálja a menekülőkabint.
Rövidesen felfedezik, hogy 2 droid volt benne, ám azokat már elkapják a jawa-k,
uccu neki, utánuk! Emlékszünk az
öreg Kenobi szavaira, a birodalom precíz
lövéseiről a jawa Homokkúszó oldalán? "Ezek nem tuskenek voltak"..., nem, azok
MI voltunk! Brenn-el megtaláljuk, és szétlőjük a jawa-kat, de közben azoktól
megveszik a robotokat a farmerek, és így tovább. A filmet követve belülről
éljük át a birodalom rohanását a tervek után, az ámokfutásunkat a jó kis Tutorial dolgozza fel! Még egy ok, a tanuláson kívül, csináljuk meg a
Tutorialt, ismerjük meg a filmben más szemszögből bemutatott eseményeket a
Birodalom szemével!
Közben a Birodalom rájön, mekkora irányítói, stratégiai
potenciál van Brenn Tantor-ban. Egyre nagyobb csapatokat, egyre komolyabb
küldetéseket adnak a fiatalembernek. (Tehát nekünk...) Parancsnoka, bizonyos
Beri Tulon nem pusztán előjárója, hanem mentora is. Sokat tanul Tulon-tól.
Tulon jó ember, és tudatosítja Brenn-ben, hogy ők katonák, nem gyilkosok. Az
élet kioltása nem lehet öncélú, bár a katonák ölnek, sokszor önvédelemből,
hisz a fronton vagy te lősz, vagy téged lőnek le. Értelmetlenül, barbár módon,
és fegyvertelenek ellen azonban a katona sem léphet fel. Brenn jól eszébe
véste ezeket a szavakat, de erről még később szólok...
Brenn kiépíti a távközlést Ruul-on, míg csapataival
elfoglalja a területet. Később fontos adatokat tölt le egy terminálról, bár a
Halálcsillag terveket nem tudja visszaszerezni. Közben a lázadók, bizonyos
Luke Skywalker segítségével felrobbantják a Halálcsillagot. A Birodalom sok jó
tisztét elveszti, ínséges időket élnek meg, hisz a vezérkar egy részének a
krémje elpusztul a mesterséges állomás fedélzetén. Brenn-t folyamatosan
előléptetik, és egyike lesz a legtapasztaltabb tiszteknek.
Brenn-t megbízzák, hogy landoljon csapatával a Yavin IV-en, és bár a lázadók túlnyomó része sietve evakuált a dzsungel bolygóról, még vannak csapataik a felszínen, ezeket könyörtelenül fel kell számolni, hiszen innen indultak támadásra az Első
Halálcsillag ellen. Röviddel a landolás után Brenn elkezdte a mobil épületek, és a csapatok lekérését a csillagrombolókról, és csapataival előrenyomulva megkezdte a lázadó csapatok felmorzsolását, és a bázisuk elfoglalását. Ám ekkor egy sürgős üzenetet kapott Maximillian Veers tábornoktól, aki ugyancsak egy fontos küldetést hajtott végre itt a Yavin-4 bolygón, ám repülőjét egy lázadó gép észrevette, és lelőtte. Veers egy völgybe zuhant irányíthatatlan gépével, és sikerült kimenekülnie a roncsból. A gép még használható adóvevőjén felvette a kapcsolatot Brenn-el, és sürgős segítséget kért. Ez a játékban egy igen nehéz pillanatban történik meg, ugyanis mikor csapatainkkal átlépünk egy láthatatlan vonalat a pályán, az aktiválja ezt a jelenetet. Mivel ez a lázadó bázis közelében történik, csapatainkat meg kell osszuk, egy részével fel kell tartóztatni a bázis környékén összpontosuló Lázadó erőket, míg egy expedíciós csapatot el kell küldenünk Veers tábornok megmentésére, ugyanis a Lázadók lehallgatták a segélyjelzését, és ők is csapatokat küldenek a helyszínre, persze ők nem megmenteni, hanem elfogni, vagy likvidálni szeretnék a tehetséges birodalmi tisztet. Ez nem történhet meg, ezt nem engedhetjük, mert ez elsődleges küldetése ennek a pályának, tehát elindul a versenyfutás Veers lezuhant gépe felé. Ha már rendelkezik Brenn légi erővel, egyszerűen küldjünk ki egy osztag Tie vadászt, és körözzünk a katlan felett, védve Veers tábornokot. Rövidesen megjelennek a hegygerincen az első lázadó gyalogos alakulatok, kaszáljuk le őket a vadászokkal, és védjük a pozíciót. Persze mindeközben indítsuk el a felmentő sereget is szárazföldi egységekből. Ezt akkor is meg kell tenni, ha nincs még légierőnk Veers lezuhanásának pillanatában! Ekkor csapatainkkal foglaljuk el a szorost, ami a katlanba vezet, és állítsuk meg a rövidesen megérkező lázadó csapatokat! Miután az elsődleges veszélytől megmentettük Veers tábornokot, megkapjuk a másodlagos küldetést, kísérjük el az evakuációs zónába. Ezt óvatos, körkörös védelemmel biztosított lassú menetoszlopban, légi kísérettel könnyen megoldhatjuk. Miután Maximillian Veers tábornok eléri az evakuációs zónát, köszönetet mond barátjának, Brenn Tantor-nak, és hálás szívvel, és megkönnyebbülten hagyja el a területet. (Talán még annyi ideje volt, hogy egy fotó erejéig elküldje megszemélyesítőjét, Julian Glover Urat, hogy egy
baráti képen mutatkozzon Brenn Tantor általam képviselt megtestesítőjével, és hogy a színész
dedikálja az őt ábrázoló figurát. Köszönöm Glover Úr!) A Birodalom
válaszlépésként
kutászdroidokat küld szét a galaxisban, és feltérképezik a
lázadók új rejtekhelyét a Hoth-on. Brenn és Veers kapja a parancsnoki pálcát, bár
Darth Vader időnként rájuk dörrent, és szigorú, hibát nem tűrő hangon kommandírozza
őket, a két férfi sikeres offenzívát hajt végre a Hoth-on.
Brenn Tantor és Veers tábornok gyorsan megindítják azt a többnyire páncélosokkal támogatott hadosztályt, melynek neve
stílszerűen Hóvihar Hadosztály volt, és melynek célja ugye egyértelmű, elsöpörni a lázadókat, és persze megsemmisíteni a pajzsgenerátort. A Blizzard 1 lépegető állágyújával célozva a pajzsgenerátorra hallhattuk is Veers tábornok jellegzetes mondatát, "targeting with maximum firepower", azaz teljes tűzerővel célzok a pajzsgenerátorra. (Nos, mostantól ha
rákattintotok a CustomStarWars oldal Force Commander cikkére, akkor hallhatjátok, hogy Veers tábornok immár a CustomStarWars-t is megcélozta teljes tűzerővel, és így üdvözli az olvasóit!)
A végén az Echo
bázis ostromakor maga a Sötét Nagyúr is megjelenik, és személyesen is részt
vesz a lázadó bázis elfoglalásában. Brenn elnyeri Vader bizalmát ezután. Új
kinevezés, új küldetések. Brashin tábornok alá kerül, aki viszont egy
vérgőzös, tipikusan elvetemült birodalmi tiszt. Tulon és Brashin nézetei
nagyban eltérnek, Brenn beszorul a két nézet, és a két akarat közé. Közben
elkapja egy a lázadásnak dolgozó, áruló kormányzó grabancát, és bebörtönzik.
Lázadó létesítményeket foglal el, és nagy hasznot hajt a Birodalomnak. Tulon
közben megcsömörlik a Birodalom gusztustalan módszerei miatt, és dezertálni
próbál. Lépegetőjével megpróbál átállni a Lázadáshoz. Brashin nehéz parancsot
ad Brenn számára, kapja el, vagy ölje meg volt mentorát. Nehéz döntés
emberileg, ám katonailag indokolt, és a parancs az parancs, Brenn utoléri, és
feltartóztatja Tulont, de nem öli meg, lépegetője roncsai közül kimenekíti, és
foglyul ejti. Brashin azonban így is halálra ítéli a dezertőrt. Brenn szenved
a bőrében. Közben stratégiai feladatot kap, kiderül, hogy Luke Skywalker, és
más lázadó vezérek egy tanácskozás miatt titkos gyűlést tartanak. Brenn-t
utasítják, kapja el a lázadó nagyágyút, Skywalker-t. A játék fiktív pontjához
ér, hiszen Brenn-ek sikerül elkapni Luke-ot. Brashin persze az ifjú Jedit is
halálra ítéli. Végül robban a történetben a bomba, még aznap, egy gigászi
csata után Brenn legyőzi a lázadók fő erőit, ám Brashin utasítja őt, hogy a
lázadókat pártoló városlakókat azonnali hatállyal a statáriumi feltételek
miatt végezze ki. Brenn ellenszegül, nem akar civileket gyilkolni.
Vitatkoznak, majd megtagadja a parancsot. Brashin ezért blokkolja Brenn
parancsnoki járművének kommunikációját, és letartóztatja.
Átveszi rádión a
parancsnokságot, és utasítja
Brenn embereit, hogy hajtsák végre a mészárlást.
A Birodalom példát statuál, és a civileket legyilkolja. Brashin Brenn-t is
halálra ítéli. (ez szinte már szokásává válik...) Pár hűséges katonája azonban
nem felejti el, mit köszönhet Brenn-nek, az éj leple alatt kiszabadítják őt. Brenn üzenetet kap egy lázadó vezetőtől, Taskeen tábornoktól, hogy hajlandóak
segíteni neki, és küldenek érte egy mentőhajót, ha átáll, és tudását a Lázadás
számára kamatoztatja ezentúl. Valamint ki kell szabadítania a bázison
raboskodó Luke Skywalker-t! Brenn megteszi. Eljut a mentőhajóig pár hű
katonájával, és Luke-kal. Innentől a játékban jön a svédcsavar!
Mostantól
lázadók vagyunk, és saját magunk által kiépített birodalmi célpontok ellen
kell tevékenykednünk. Eleinte nem bíznak bennünk, hisz birodalmi pribéknek
gondolnak, ám lehetőségünk van Brenn-nel meggyőzni őket, és helyrehozni
tetteinket! Rövidesen meg is kezdhetjük, hisz egy konvoj szállítja
mentorunkat, Beri Tulon-t kivégzésének városába. Sürget az idő ebben a
küldetésben, hiszen még a falak előtt ki kell szabadítani volt felettesünket.
Tulon végül persze megmenekül, és Brenn kiszabadítva visszaviszi őt is a
lázadókhoz. Mulatságos Taskeen reakciója: remek, most már 2 exbirodalmi tisztet
kell pátyolgatnom... :-)
Később kiszabadítja azt az
abridoni kormányzót is, akit ő
tartóztatott le annak idején. Borzasztó fontos tett! Nem csak azért, mert
jóváteheti régi hibáját, hanem azért is, mert az abridoni kormány fejlesztette
ki az A-wing repülőcsaládot, mely a galaxis egyik leggyorsabb
vadászgépe, nos ezt a kitűnő technológiát, és képzett pilótákat ajánl fel
hálából a kormányzó Brenn-ek, és a Lázadásnak! Ezeknek a gépeknek nagy hasznát
veszik az Endor melletti csatában majd a lázadók! Ráadásként Brenn megszerez egy AT-AT lépegetőt
is a Lázadás számára,
tanulmányozásra. Végül Leiával, Chewival, C-3PO-val, R2-D2-val és Luke-kal
kiegészülve leszállnak az Endor-on, hogy segítsék a pajzsgenerátor
felrobbantását. Érdekes, és remek kis küldetés, hiszen Chewi segít AT-ST-t
lopni, R2 leárnyékolja a csapatot, Thrippio és Leia pedig ewok gyűjtő körútra
indul. Luke jelenlétét azonban Vader megérzi, veszélyezteti a küldetést, így
elhagyja a csapatot, hogy feladja magát. Végül Han Solo és Brenn osztaga
felrobbantja a generátort, és fent az űrben megsemmisül a második Halálcsillag
is. Vader és a Császár meghalnak, a Lázadók pedig végleg le kívánják győzni a
Birodalmat, Brenn vezetésével megrohamozzák a fővárost, és a játék utolsó
küldetésében elfoglalják Coruscant-ot, legyőzik Brashin erőit, ledöntik a
Császár szobrát, elfoglalják palotáját, ahonnan előkerül a Brenn árulása miatt
bűnpártolással (no persze, hogy) halálraítélt testvére is, Dellis Tantor. A
galaxis-szerte zajló örömtüzekkel, ünnepségekkel, és tűzijátékokkal tűzdelt
utolsó demó után kellemes érzéssel dőlhetünk hátra!
Realisztikus pontozási, és szállítási rendszerek
A stratégiai játékok alapvetően nem pusztán a harcra
koncentrálnak, hanem van egy bizonyos nyersanyag gazdálkodás is bennük, mely
során a játékos előteremti azokat a forrásokat, melyeket hadi gépezetének
növelésére, illetve meglévő állományának fejlesztésére (pajzs, sebesség,
tűzerő) fordíthat. Nos, a Force Commander realisztikusabb rendszert dolgozott
ki! Nincs nyersanyag gazdálkodás, Command (azaz parancs) pontokat kapunk a
csaták, és a teljesített küldetések után, valamint multiban a birtokolt
bunkerek után is. Képzeljük el a következő szituációt. Az adott bolygó felett
ott parkol a csillagrombolónk. Annak a hangárjában áll a sok lépegető, a
temérdek katona várja a bevetését, és repülők százai állnak indulásra készen,
hogy beléphessenek az ütközetbe. Valamint mobil bázisok, és épületek is
vannak, melyet a Birodalom azonnal letelepít, minden bevetési területre.
Belátható, hogy adott transzport járművek belső tere meghatározza, hogy egy
fordulóra mennyi páncélost, vagy éppen gyalogost tud levinni a felszínre.
Természetesen a mennyiségen kívül a szállítás ideje is adott, hiszen a
transzportnak le kell érnie, majd vissza a rombolóba, hogy felvehesse a
következő adagot. Ezt a valósághű dolgot modellezi le a játék, mikor
megszabja, hogy egy könnyű transzportba 6 gyalogos, vagy X dewback trooper fér
el, valamint amikor egy páncélosokat szállító barge-ba,
nehéz bárkába Y darab AT-ST, vagy épp négylábú lépegető fér el. Persze a
rendeléstől számítva egy kis idő telik el, míg leér a szállítmányunk, mint a
valóságban, egy kis ablakban nyomon is követhetjük, mint a lift kijelzőjén,
hogy éppen "hányadikon tart a lift", azaz milyen távol van még a transzport.
Ha megérkezik, azonnal bevethetjük az egységeket, ám a következő szállítmány
előtt még meg kell várni, míg a szállító jármű visszaér az anyahajóra. Az
egységekkel az adott küldetéseket hajtsuk mindig végre, mert minél gyorsabban,
és precízebben oldjuk meg, annál több marad a folyamatosan elszivárgó,
csökkenő parancspontokból. Ez a pénz elszivárgás nem azt bizonyítja, hogy a
Birodalom tisztjei korruptak, vagy hogy Brenn Tantor sikkasztja a birodalmi
közpénzeket, nem! Ez sajnos, ám realisztikus módon ráfordításra kerül az
amortizálódó hadi gépezet fenntartására, valamint kifizetésre kerül az egyre
nagyobb számú személyzet bérében. Eleinte könnyű gyűjtögetni, mert kevés
egységünk van, kevés az amortizációs-, és bértömeg, hamar össze tud jönni egy
AT-AT is, foglaljunk el pár bunkert, lőjünk szét pár kis gépet, vagy egy
gyalogos osztagot, és megvan a lépegető. Ám minél több gépünk lesz, annál
szűkösebb lesz még egy nagyobb pénzbevételünk is. Ne pátyolgassuk
parancspontjainkat, AZONNAL költsük el őket a hiányzó egységekre, vagy
fejlesztésekre, mert a küldetések során, mikor a haderőnk meglehetősen
impozáns méretűre duzzad, minden részünkre kifizetett összeg nagyon gyorsan
elfogy, és nehéz lesz valami drága dolgot venni! Ám közvetlenül az utolsó
teljesítendő dolog után már ne vegyünk semmit, gyorsan verjük le az ellenfél
utolsó embereit, mert ha vége a küldetésnek, a megmaradt összeg átvihető a
következő pályára!
Következő pályára mentés
A második, harmadik végigjátszásra pontosan lehet tudni,
hogy milyen küldetéseket kell végrehajtsunk egy adott pályán. Ezért ha okosan
játszunk, át tudjunk menteni teljes prémiumunkat a következő pályára!
Egyszerűen a következőt tartsuk szem előtt. A command pont számláló 5000
pontig számlál, fölé érve minden kifizetés elveszik. Ezért ha teljesülni
látszik egy 1000 credites küldetés, és 5000 ponton állunk, rendeljünk valamit
1000 pénzért, és így csináljunk helyet a bejövő összegnek. Valamint, és ez a
legfontosabb trükk, ha tudjuk, ne csináljunk részfeladatokat! Mit értek ez
alatt? Ne aprózzuk el a küldetéseket. Magam azt szoktam, hogy legyengítek, és
gyengén életben hagyok ellenségeket. Persze haladok tovább, és ütöm a
többieket is. A játék vége előtt, mikor közel az utolsó "command", az utolsó
teljesítendő parancs, rá kell rontani a cafatokra vert, jól "előgyengített"
ellenségekre, és villámgyorsan az összes részküldetést EGYSZERRE, vagy kis
időn belül teljesíteni. Így megkapjuk egyszerre mondjuk az 1000, meg egy 2000,
meg egy 1500 credites küldetés pénzét, plusz a végső csata alatt
megsemmisített maradék ellenség szétlövéséért is csurran kb. 500 credit, nem
marad idő a pénz elszivárgására, nincs bérkifizetés, amortizáció.
J Hopp, vége a pályának, és máris
visszük az 5000 creditet a következő pályára! Az illusztráció egy jó
példa.
A
küldetés vége előtt már legyen két osztagunk a bal felső sarokban levő 2
elfoglalandó bunkernél, kapjuk el Luke Skywalkert, és a lázadó barátait, de ne
tegyük be még a börtönplatformba, csak szállítsuk alá őket egy AT-ST-vel, vagy
más járművel. Majd a főhadtesttel meneteljünk fel a jobb felső sarokban levő
lázadó főhadiszálláshoz, verjük agyon a lázadókat, villámgyorsan foglaljuk el
a két bunkert, hajítsuk be Luke-ot a börtönplatfromra érkező szállítóhajóba,
és vége a pályának, kb. 4900 pénzt tudunk átvinni a következő pályára!
A játék során az egységek fejlődnek! A tapasztalatokat az
egység ikonja mellett piros rangjelzések, csíkok mutatják. Ezek a
"krumplivirágos" egységek értékesebbek, erősebbek. Őket is átvihetjük a
következő küldetéseinkre. A játék során minden pálya végén automatikusan
felszállítják egységeinket az anyahajóra. Egy nagy hangárban tárolják
veteránjainkat.
Innen egyes küldetések előtt gondosan ki tudjuk válogatni, kit
akarunk pluszban magunkkal vinni AZON FELÜL, amit a gép adott volna!
Egyszerűen jelöljük ki, és helyezzük be őket egy szabad szállítóba! Fontos
tudni, hogy ezek az "extra" rendelések plusz pénzbe kerülnek! Tehát ha egy
rohamosztagos 50 credit a bolygó felszínről rendelve küldetések ALATT, akkor
75 credit a pályát MEGELŐZŐEN! De duplán is megéri! A rendelt újoncok
tapasztalat nélküli kezdők. Veteránjaink viszont nagyobb rangú, harcedzett
gépek, és emberek. Valamint, és ez is igen fontos, AZONNAL rendelkezésre
fognak állni, nem kell megrendelni, és megvárni őket, míg lassan megérkeznek,
hanem velünk együtt érkeznek le a földre, és máris bevethetőek! Egy kezdeti,
gyors roham előfeltételét jelentik. A "rusholók", azaz a hirtelen rohamozók
nagyon szeretik ezt a megoldást, ugyanis létszám fölényhez jutnak egy azonnali
offenzívához. De ez minden stratégának előnyt ad, én a Hoth mezőre 4
légvédelmi üteg kíséretében érkezek meg, ezek az úgy nevezett AT-AA járművek
irgalmatlan erősek, és minden légi egység rémálmát jelentik, el is kerekedik
az Echo bázis felől érkező lázadó pilóták szeme, mikor körbe akarják kötni a
lépegetőimet! :-)
Persze ennek a plusz tápolásnak előfeltétele, hogy
átmenekítsük a küldetés végén a pénzünket a következő pályára! Sőt, a játék
sokkal személyesebb is lehet ezáltal, hiszen egységeinknek NEVET is adhatunk!
A Force Commander a játék élmény perszonalizációja miatt lehetővé teszi, hogy
elkereszteljük összes egységünket! Menyivel jobb elit veteránjainkat
végigvinni, vigyázni rájuk, fejlesztgetni őket, mint névtelen "egyenembereket"
dirigálni? Kattintsunk az egység ikonjának jobb felső részére, és a felbukkanó
téglalapba írjuk be kedvenceink nevét. Lehetsz kreatív is, fiktív nevet adva,
de maradhatsz az AT-PT 1, AT-PT 2 azonosítóknál is. Fanatikusok újratöltenek
egy állást, ha veteránjuk megsemmisül, így az újrajátszás is megerősítésre
kerül! Igen személyes, és motiváló lehet így a játék.
Egységek
A Force Commander idáig szinte a legkreatívabb
játékfejlesztés egységek tekintetében (is)! Sokan nem is tudják, de rengeteg
olyan találmánya van a játéknak, melyek KORSZAKALKOTÓAK voltak, és sokan azóta
is csak másolni próbálják őket. Azt se felejtsük el, hogy a megastratégiának
titulált Empire at War is rengeteg Force Commander egységet applikált, persze
valamivel szebb köntösben, de a fent említett légvédelmi lépegető, az AT-AA a
Force Commanderben bukkant fel először, és aztán a Galactic
Battlegrounds-ban, tehát
az Empire at War semmi mást nem tett, mint mai köntösbe csomagolta a rég felfedezett
spanyolviaszt! De ez az egy találmány eltörpül a sok más remek új egység
mellett. Nézzük meg, mi van még a Force Commander tarsolyában!
Új humán egységek:
Infiltrator: Beszivárgó. Speciálisan kiképzett, és
felszerelt lázadó gyalogos. Feladata, hogy a Hoth mezőn látott, Luke által
bemutatott módon szigonyt lőjön a lépegető aljába, de felhúzódzkodva nem
felrobbantania kell azt, ahogy Luke tette, hanem bejutni a belső térbe, és
likvidálnia a személyzetet, megszerezve, végső soron ellopva a lépegetőt.
2-1B
gyógyító droid: Tuvanbí már volt a filmben, nem
új találmány, ám az igen, hogy őt alkalmazzák sérült lázadók gyógyítására
játékban. A robot egyébként hatékonyan gyógyít, a katona élete 1 másodperc
alatt maximumra ugrik, de sokszor lazsál, azaz ott áll egy sérült mellett
teljes lelki nyugalommal, és le sem bagózza azt. Ha viszont kijelöljük őt
gyógyításra, akkor azonnal nekifog. Igen aranyos, mert folyamatosan beszél,
vicces elem, mikor kijelenti, hogy your body is so fragile, azaz a testetek
(embereknek) olyan törékeny, sérülékeny. Aztán kijelenti, hogy it may hurt a
bit, azaz ez most picit fájni fog, és elkezd hadonászni a sérült ELŐTT, mint
egy sámán, hozzá sem érve, aki persze seperc alatt felmegy maxra...
J
Javító droidos technikus: 300 credites, értékes
gépész! Kissé morózus, folyamatosan morog, hogy oké, megyek már, meg hogy a
megteendő távolság túl nagy neki, de ha odaér, füstölgő gépeinkből, és
védekező tornyainkból szempillantás alatt újat csinál! Lomha kis gépe amolyan
rakodógépre hajaz, két nagy fogókarommal, de igen hasznos, és csak ebben a
játékban bukkan fel a Star Wars palettáján!
Heavy trooper: Nehézfegyverzetű lázadó katona,
vastagabb páncél, nagyobb puska, és kék gungan labdákhoz hasonló gránátok,
(talán tőlük maradt fenn?) melyekkel a páncélosok ellen lép fel igen
erélyesen.
Egyedi, és új gépek:
TRMB: Tracked mobile base.
Mozgó parancsnoki bázis. Amolyan taktikai főhadiszállás, ahonnan rendelni is
lehet egységeket. Elég gyors, de nem fordulékony, ha baj van, el tudunk vele
menni, míg egy helyhez kötött telepített bázissal ugye nem. Brenn Tantor
személyes TRMB-je lánctalpas, sivatagi üzemre is alkalmas. Lapos gép, nehéz a
terepen kiszúrni, és igen dizájnos.
Shield disruptor: Remek kis újítás! Olyan jármű,
mely képes a lázadó pajzsozott épületek, és maga a pajzsgenerátor hatását is
semlegesíteni, hasonló, mint a Starcraft játék EMP shockwave fegyvere, amely
leszedi a Protoss épületekről, és katonákról a védőpajzsot, így azt már nem
kell lelőni róluk, csak az életüket...
AT-AA: légvédelmi lépegető üteg, lásd fent.
AT-PT: All Terrain Personal Transport. Kis
lépegető, olyasmi, mint az AT-ST, csak az AT-PT jobb a gyalogosok ellen,
fürgébb léptű, és gyorsabb célkövetésű, alacsonyabb súlypontú, ezért sokkal
biztonságosabb az egyensúlyozó rendszere. Az AT-ST inkább statikus, mely csak
hasonlóan nehéz és nagy gépek ellen hatékony, ám nagyobb tűzerejű. Az AT-PT tehát
amolyan gyalogos elleni lépegető.
Hover attack tank: A lázadó mérnök, Hover
fejlesztette ki, és gyártatta le a róla elnevezett gépcsaládot. Az attack tank
egy pajzsozott, közepesen gyors támadó jármű. Dupla csövei gyenge tűzerővel
rendelkeznek, ám közelre, és önvédelemre alkalmasak. Ereje a proton rakétákban
rejlik, a lázadók egyfajta gyáva, vagy óvatos hozzáállását reklámozva. Ugyanis
a tank arra a legkitűnőbb, hogy távolról lövöldözze a célpontokat,
kilométerekről röptetve a rakétáit az ellenségre. Hosszú idő telt el, mire a
birodalmi gépezet hozzá tudott szokni a nagy páncélos csatákhoz szokott
lépegetős ütközetek helyett ehhez a partizánharchoz.
Hover Transport: Érdekes formájú, teknősre
hasonlító gyalogosokat szállító lázadó jármű. Igen fordulékony, és nagyon gyors!
Páncélozott, de sok tüzet nem bír ki. Lézerfegyverzete minimális önvédelemre
alkalmas csak, feladata nem a harc, hanem az egység gyors célbajuttatása a
szárazföldön.
Hover légvédelmi tank: Hover később fejlesztette
ki ezt a kisebb föld-föld tűzerejű, ám remek föld-levegő képességgel bíró
járművet. Pajzsozott. Remek design jellemzi, kicsit körte alakú, de lapított,
és a tetejéről ontja a levegőbe a célkövető plazmatölteteket.
Torpedo launcher: Lázadó dobálógép, amolyan
űrkorszaki trebuchet, csak nem köveket hajigál előre, hanem szétplaccsanó,
nagy területen robbanó tölteteket. Gyalogság ellen hatékony igazán,
szana-széjjel zuhan a sok katona, ha közéjük dobja a plazma torpedót.
Másodlagos tulajdonsága, hogy taposóaknákat telepít a földbe. Ezek viszont már
páncélosok ellen is jók! Robosztus jármű, mégis brutál jól néz ki!
Természetesen pajzsozzák a lázadók.
Scanner jammer: Rejtőzködésre, és felkutatásra
alkalmas lázadó jármű. Jótékonyan elrejti a birodalmiak elől a lázadók gépeit,
mintegy leárnyékolva azokat, elősegítve a sunyi, lopakodó lázadó hadviselést.
Valamint képes egy adott területet "bevilágosítani", tehát pontosan fel lehet
vele térképezni a birodalmiak helyét! Kombináljuk attack tankkal!
Világosítsunk be egy távoli, mégis a tank hatósugarán belül levő helyet, és
szórjuk meg a birodalmiakat proton rakétákkal! Mire idecammognak, még a
második sortűz is lemegy!
Csapatszállító tank: Emlékszünk az Alien 2 című
filmben arra a tankra, mellyel Ripley bemegy a bajbajutott kommandósokért az
alienektől hemzsegő bázisra? Engem arra emlékeztet ez a sokkerekű, formás,
gyors kis jármű. A tetején van egy torony, azzal védi magát, de a funkciója
ennek is inkább a birodalmi rohamosztagosok gyors szárazföldi szállítása.
Nincs védőpajzsa!
Mobil plazmavető: Birodalmi dobálógép. Ugyanaz, mint a
torpedo launcher, csak lapos, a föld felett úszik a levegőben, a célnál kinyílik, és elkezdi
hajigálni veszélyes plazma terhét. Ugyan olyan placcsanó töltete van
gyalogosok ellen, ám nincsen aknatelepítő képessége. Viszont fele annyiba
kerül.
Klikkrendszer (másodlagos képességek, bejelentkezés)
A játékban rengeteg egységet irányíthatunk a fenti,
speciális egységeken kívül is. Ezek egy része további specifikummal, ún.
másodlagos képességgel is rendelkezik! Kattintsunk az egységünkre, ezzel
kijelöljük azt, megjelenik körülötte a sokat kritizált "drótháló", azaz egy
színes téglalap. Az egység ezzel harcra kész. Bejelentkezik nekünk, általában
viccesen. Különösen tetszetős, mikor egy lopott AT-ST lázadó pilótája
jelentkezik be, katonásan kijelenti, hogy "Online", szabad fordításban
esetünkben "AT-ST üzemel, és vonalban", majd ránézve a birodalmi műszerfalra
meglehetősen elbizonytalanodva hozzáteszi, hogy "I think", azaz "legalábbis
azt hiszem"...
A gárdisták "long live for the Emperor" csatakiáltással
indulnak csatába, azaz hosszú életet a Császárnak.
A javítódroidos gépész "watch out for the claws"
mondattal fordul, felhívva a figyelmet a rakodó, fogó karmokra, azaz
"karmoknál vigyázni!"
A birodalmiak általában fegyelmezett, katonás választ
adnak, a lázadók kissé szedett-vedett társaság lévén inkább hordozzák magukon
egy milícia jegyeit, de ez egyben humorforrás is. Nézzük meg a lázadó gép,
vagy bázis irányító panelját! A burkoló lemezből hiányzik egy csavar, a panel
lefittyen, szinte a drótok is kilátszódnak a háta mögött...
J
Ha kimosolyogtuk magunkat a bejelentkezés humorosan
kidolgozott, remek rendszerén, nézzük meg a bal felső ikont a gép ábrájánál!
Ott található az egységek nagyjánál a másodlagos képesség aktiváló gombja!
Ezek alkalmazása létfontosságú! Ha az AT-AT gombját nyomjuk be, aktiválódik a
"chin gun", az állágyú, és a lépegető álla alól kitör egy brutális erejű
lézersugár, melyet Veers is használt a Hoth-on, ez a sugár 1 lövéssel lövi szét
az összes járművet, de a páncélozott tornyokat is szinte nullázza. De ha azt
hisszük, hogy az AT-AT verhetetlen ezzel a fegyverrel, nézzük csak meg a
snowspeeder nevű hósikló másodlagos képességét! Szigonypuska! Ha benyomjuk, a
repülő automatikusan körbeköti a kötéllel a lépegetőt, ami felborul! Vagy
nézzük csak a Y-wing (Y szárnyú) képességét! Képes egy ionhálót teríteni a
lépegetőre, amely megmerevedik, se menni, se lőni nem tud. A rohamosztagosok
bénító töltete hasonló ehhez, az áldozat lemerevedik, nem lő, ki van szedve a
pakliból. (Lásd Leia a Tantive fedélzetén) Sok másodlagos képesség van még,
egy részét már meg is említettem, proton rakéta, taposó akna, gránát, stb.
Kitűnő koncepció, és olyan mértékben teremti meg a kiegyensúlyozottságot, hogy
az valami tökéletes. Minden egység sebez valakit általuk, de ő rájuk is hat egy másik
egység fegyvere!
Épületek
Sokféle épületet is építhetünk! Igen változatos a
funkciójuk, és "javítják a városképet is"...
J
Címszavakban:
Tornyok: Légvédelmi, gyalogsági, páncélosok
elleni.
Kórház: A háttérben jobboldalt látható a birodalmi gyógyító épület,
a shuttle mögött, de a Tie vadász platform előtt. A Birodalomnak ugyanis nincs
2-1B gyógyító droidja, ezért a sérült rohamosztagosokat szanatóriumba küldik
ebben a játékban, ott gyógyulnak meg, ám a gyógyítás ott is pénzbe kerül, és a
"vizitdíj" összege levonásra kerül a birodalmi biztosított command pontjaiból.
J
Javító öböl: Gépeinket sem kell Ord Mantell
roncstelepére küldjük azonnal! ASP-7 droidunk a birodalmi lépegetőket
megjavítja, pénzünk terhére, természetesen.
Pajzsgenerátor: Lázadó eszköz, hatósugarán belül
minden eszköz és ember pajzsozott lesz, nagy befektetés, 1000 credit, de
megérheti, de vigyázzunk rá, mert mint minden épület, elfoglalható!
Reptér: Nincs mit magyarázni, Tie platform, vagy
lázadó kifutópálya.
Fejlesztő központ: mindkét oldalnak van, itt
folyik a tudományos munka, fejlesztőink pénzért gyorsítják, pajzsozzák,
erősítik gépeinket.
Command center: Bázisunk a legfontosabb épületünk!
Ennek hatósugarában építkezhetünk, ezáltal tudunk rendelni, (a Birodalom a
TRMB-vel is tud), ha elfoglalják, és egy időn belül nem foglaljuk vissza,
automata önmegsemmisítő rendszere felrobbantja, hogy nehogy az ellenség kezére
kerüljön, és vehetünk egy újat 1000 pénzért! Ráadásul úton levő
transzportjainkat is elbukjuk, ha felrobban! Vigyázni kell rá, mindig legyen
benne 6 ember, tornyokkal érdemes védeni, lázadók tegyenek bele 1 gyógydroidot is, aki
ápolja harc közben is a katonákat!
Hangulat
A játék hangulata kitűnő. A zene szokásos Star Wars témákat
dolgoz fel, de van egy-két remix, kicsit rockos induló, Vader szuszogással,
nagyon cool! A hangok élethűek, a Tie vadászok hangja félelmetesen élethű, a
lépegetőket kijelölve, (ahogy mondjuk lépegető csordánk) léptei döngenek,
remeg alattuk a föld! A hátad beleborsódzik! Ennek álljon bárki ellent,
gondolhatja a magabiztos játékos egy nagy lépegető csordát irányítva,
terelgetve. Persze ki lehet trükközni azt is, mint mindent. Egy remek
stratégiai játékban nincs verhetetlen erő, nem elég legyártani 10 lépegetőt,
aztán rámenni az ellenfélre, mert körbekötik, vagy ellopják az infiltratorok.
A kulcs a hadsereg sokrétű összeállítása, minden egységünk védjen valakit,
kísérje légvédelem a lépegetőket, legyenek gyalogosaink, repülőink,
páncélosaink, mindig azt vessük be, ami hatékony az ellenfél erői ellen. Olyan
a hangulata, mint régen, mikor Napóleon a dombról nézte a csata alakulását, és
kezével rendelte el az ágyútüzet, majd mikor megrohamozták tüzéreinek
állásait, egy aprót intve vezényelte be a közelharcos (puskákkal, kardokkal
felfegyverzett) gyalogosait, hogy kössék meg az ellenséget az ágyúktól távol,
majd a fejvesztve menekülő ellenség után küldte a lovasságát, és felkoncolta őket.
Légy te a csillagközi Napóleon, csillogtasd hadvezéri képességeidet, próbáld
ki a tudásod ebben az élvezetes játékban! Legyen a légierőd akár egy Tie
bomber, akár egy ewok glider (sárkányrepülős, köveket hajigáló, haiiia-t
kiáltozó ewok), a győzelmet azzal kell kivívni! Az ewok hangja egyébként
irgalmatlanul aranyos, és élethű. De ez igaz minden egységre, legyen az egy
speeder bike, vagy egy kutász droid, a film hangját fogod hallani!
A hangulatot fokozza az eligazítás! Nem csak kiírják,
hogy objectives, azaz célok és pont, pont, pont, hanem egy stratégiai
asztalt állunk körbe, ahol megnézzük a domborzatot, az utakat, a
felderítőink által feltérképezett ellenséges bázis pontos helyét, a landoló
zónát, mindent! A kamerát itt is körbevihetjük, mint a biliárdasztal körül,
hogy a tökéletes kameraállás segítségével előre kigondolhassuk, hova megyünk
először, hova telepítsük a plazmavetőt, merre vonuljunk, hol helyezzük el a
csapdát, amely majd jól rácsattan az óvatlanul közeledő ellenséges "biliárd
játékos" lábára, rosszabb esetben a fejére.
Ugye, hogy
nem is olyan rossz ez a játék, mint ahogy egyesek gondolták? Lassítható
játékmenete tökéletes harci helyzetekre, az egységek fejlődnek a harcok alatt,
tapasztalati pontokat szereznek, ezeket át lehet vinni a következő pályára, és
el lehet nevezni őket, fejleszteni lehet mindent, rendeléseknek ideje van,
realisztikus az egész, irányítható főhősöket (Luke Skywalker, Leia Organa, C-3PO, R2-D2, Chewie,
Darth Vader) és eligazításokat kapunk, remek a történet, a hangulat, a zene, és a
hangok. Nem gyönyörű a grafika, ám az újrajátszhatóság nagy, magam is vagy
tízszer
csináltam végig. A bevezető animáció döbbenetesen jó, és híres! A klikk
bejelentkezés vicces, és precíz. Hát mi kell még? Multi. Az is van, de a
single sokkal erősebb. A multi a játék térképein zajlik 4 játékos közt,
nappal, szürkületben, sík területen, vagy épp kanyargós hegyi utakon, hóban,
vagy sivatagban, szárazon, és füvön, beállítható a kezdő pénz nagysága, az
elfoglalásra szánt bunkerek száma, a helyi lakosok, életformák jelenléte, (banthák,
jawak, tuskenek, lények, stb.), illetve a szövetségrendszer, ki kivel van.
Igen jó kis küzdelmet tud folytatni rajta 4 hadvezér. Legyél te az egyik!
írta: Rostás Norbert
2008.03.20.