Fejlesztő: Pandemic Studios
Kiadó: Lucasarts
Csapatalapú FPS
Megjelenés: 2005
A
Battlefront 1 óriási sikere által keltett hullámokat
volt hivatott ez a program meglovagolni, részben a jól bevált
receptet követve, de azért mégis megújulva. Így született meg
a második csapatalapú FPS (First Person Shooter, azaz első
személyű lövöldözős) Lucasarts-os játék. A játék célja az első
részben megismert módon egyszerűen az ellenséges csapat minden
tagjának kilövése, vagy az összes Command Post elfoglalása, ám
több új érdekes játékmód került be a BF2-be, ami miatt mégsem
unalmas a játék. Mindentől függetlenül a folytatás egyedül is
megállná a helyét, hisz jó pár új pálya, irányítható (Jedi) hősök,
légi csaták kerültek be a programba, amik változatossá, újjá,
érdekessé tették!
A grafika
hasonló a Battlefront 1
képi világához. Igazából nem lett sokkal szebb, nem történt
semmi komolyabb grafikus fejlesztés, ugyanarra a régi gépre
mégsem érdemes felinstallálni, amin a BF1 futott, ugyanis a
program már egy komolyabb gépet igényel, mint amin a BF1 még
elment. Ugye az első rész futtatásához minimálisan egy PIII
1Gigás processzor kellett, amit éppen felismert, és
alkalmasnak talált, nos a BF2 erősebb procit, több RAM-ot,
jobb videó kártyát követel maga alá. Ezek ellenére nincs
tökéletesen optimalizálva a szoftver, a láva folyása például
esetenként táblás, olyan, mintha jégtáblákhoz hasonlatosan
darabonként "folyna", illetve a két tábla közt éles határvonal
fedezhető fel. Ezek a pici hibák ritkán fordulnak elő,
alapvetően gyönyörű a grafika, ám semmi sem indokolja a
nagyobb gépet, hiszen a folyékony halmazállapotú víz, vagy
láva "rácshálója" majdnem ugyanaz, csak a dinamikája, folyása
más, csak a Kaminonak nevezett terület óceánját kék
textúrával "borítják be", a Mustafarnak hívott világ
lávafolyamát pedig piros-fekete-sárgával. Az első részben
szépen megoldották a Kamino nagy felületű vizét, ami kritikus
dolog minden játéknál, gyakorlatilag a lávatenger ugyanolyan
szépen kidolgozott textúra, csak piros, fekete. Ugyanaz a
videó kártya sem tesz/tenne különbséget, amely az első részben
a Hoth hópelyheit, vagy a mostaniban Mygeeto szállingózó
hamu-, és pernyeszemcséit jeleníti meg. Egyszerűen csak a régi
gépre kellett volna optimalizálni ezt a programot is, akkor
futna mindenki gépén, bízzunk benne, hogy azért így is sokan tudják
majd élvezni. A gépnek tehát majdnem mindegy, hogy
milyen bolygófelszíneket jelenít meg, ám korántsem mindegy
nekünk, rajongóknak, nézzük csak meg, milyenek is azok a
fránya pályák!
A pályák
kidolgozása nagyon szép,
olyasmi, mint az első részben is volt, csak más bolygók is
vannak. Idáig az EPIII bolygóin értelemszerűen nem
kalandozhattunk, ebben a programban ezt is megtehetjük. Ismét
bejárhatjuk a klasszikus trilógiából, és a játék első részéből
már ismert Tatooine-t, Endort, Hothot, Yavint, az
előzménytrilógiában látott Naboot, Geonosis-t, Kashyyykot,
Kaminot, persze egyiket-másikat kissé felújítják,
átalakították. Van pár régebbi hely, amik viszont az első
játékban még nem voltak benne, megismerhetjük Jabba
palotájának zegzugait, mely során természetesen Gamorrean
őrökbe fogunk botlani, megnézhetjük a Tantive IV hajó belső
kialakítását, és természetesen betették az új film fő
jeleneteiben látott helyszíneket, Coruscantot, Polis Massat,
Feluciat, Mustafart, Mygeetot, Utapaut.
A zene
hagyományosan John
Williams fimzenei aláfestéseiből áll. Három szegmenst
említenek manapság: a régi trilógia zenéjét, az első két rész
zenei világát, és a harmadik rész muzsikáját. Utóbbi tökéletes
keveréke a régi, és az új részek zenei világának, Lucas nem
csak a történetben, hanem a zenékben is kapcsolatot akart
létesíteni az EPII és az EPIV közé. Így ebben a játékban
találkozhatunk először a zenei CD híres 9. számával, a gigászi
kardpárbaj aláfestő zenéjével, de hallható lesz a tipikus "Grievous
zene", és a szomorú "Anakin zene" is. A Csillagok Háborúja
játékokra mindig is jellemző volt a filmes hangulat
hanghatásainak tökéletes visszaadása. Az
izgalmas részeknél ezért a játék pörgős zenéket, izgalmat
tükröző, és gerjesztő zenei aláfestéseket ad. Ez a Starwars
játékokban már alapelvárás. Az azonban számomra döbbenetes jó
ötletnek tűnik, hogy a harci szituációkban más-más zenéket
kapunk, olyat, ami arra a szitura tökéletesen alkalmas. Így
például a vereség közelében Anakin szomorú, és szívfacsaró
zenéjét halljuk, ami a bukás árnyékát vetíti előre. A győzelem
pillanatában valami diadalmas (pl. a díjátadó ünnepség), a
vereség bekövetkeztekor pedig szomorú zenét fogunk hallani. A Tatooine pálya kantinjában pedig az eredeti "kantin zenét"
hallhatja a játékos.
A hangok
mind eredeti hangok, vagy
ahhoz kísértetiesen hasonló, Lucas által jóváhagyott zörejek,
lövések, az AT-RT lépegetők lépéseitől, nyikorgásától a
droidika pajzsáig és lézeréig, Vader szuszogásától Grievous
fuldokló beszédéig, Yoda (angolul) fordított szórendjétől a
Jango klónok gégemikrofonjáig, a Tuskenek "szamárnyerítésétől"
a wookiek morgásáig megannyi hang, mind remek, filmhű.
Battlefront2 civilizációk
A játékban "4 és fél" irányítható
civilizáció közül lehet választani: Birodalom, Lázadók
Szövetsége, klónok, droidok - ez a négy civilizáció az első
részben is benne volt, ám mindegyiknek lett pár teljesen új,
vagy külsejében, feladatában megújult tagja. E négy teljes
jogú tag mellé ebben a részben felsorakoztak majdnem egy
ötödik kasztként az irányítható hősök. Ez a játék egyik
unikuma. Ugyanis egy teljesen új játékot kapunk a Jediket, és
más
főkaraktereket
irányítva! Máshogy kell mozogni, más harcmodort igényel, és
aki katonával végigjátszotta, garantáltan új játékélményt kap,
ha Jedivel újrakezdi. A Jedi hero bónusz drága, de avatott
kezekben megtérül. Először is rendkívül gyors a Jedi, ezért
pillanatok alatt oda lehet vele rohanni az első szabad command
posthoz, mire a többiek odaérnek, már a mienk lesz a bázis!
Másodszor lehetőség nyílik Erőhasználatra
általuk, amik közül 1-2 igen ütős! Karddobástól fojtásig,
lökéstől rázásig sok jó Erőt használhatunk, melyekkel nagy
tarolást lehet végezni. Harmadjára pedig a folyamatosan
csökkenő életünket újra tudjuk termelni, ugyanis (Jedik
esetében) minden levágott, (Boba Fett, Han Solo, Leia stb.
esetében pedig) lelőtt ellenség után életcsíkunk picit nő.
Stílszerűen ezt az életcsíkot Kenobi mester kardjából előtörő
kék lézernyaláb formájában láthatjuk viszont. Ugyanakkor
fontos tudni, hogy a Jedit nem gyógyítja az FX-7 gyógyító
droid,
tehát hiába maradunk fedezékben, ha nem aprítjuk az ellent,
szép lassan életcsíkunk visszacsúszik Kenobi kardmarkolatába,
Jedink letérdel, és egyesül az Erővel. Bár ha aprítjuk, mint a
mellékelt illusztráción látszik, akkor is könnyű meghalni,
Ki-Adi Mundi nagy pusztítást végzett a droidok közt, csak ezen
az adott négyzetméteren levágott hetet, már azelőtt kint is
még egy csomót, de valaki hátba lőtte, észre sem vettem, és
meghalt! Úgy látszik ez szegénynek a sorsa, mindig hátulról
támadják meg a merénylői, akárcsak a filmben...
Újdonság, és remek ötlet, hogy a
letérdelő Jedi egy búcsúmondatot mond, amit filmhű hangon,
stílszerű, és a karakterrel jellemző mondattal fejez ki. Így a
fentebb taglalt hangokhoz hozzáadhatunk még egy piros pontot,
ismét remek munka! Kenobi mestertől a "bár most elmegyek, az
Erő veled lesz mindvégig" mondatot halljuk majd. Yoda mester a
Dagobah jelenetben hallott "tired I am, rest I must" mondatot
kapta, természetesen a rá jellemző fordított szórendjével, ami
annyit jelent, hogy "fáradt vagyok, pihennem kell". Anakin rá
jellemző beképzelt mondatot kapott, kijelenti, hogy más,
fontosabb küldetést kapott, és hogy odamegy. A Sith-ek is
szenzációsak, a Császár fenyeget, nem most láttál utoljára,
Maul pedig jelenti, hogy "mindent megtettem, amit kértél
mesterem". Hallgassátok meg a harci szituációk alatt is, sok
remek
humoros beszólás lesz. Luke egy sikeres kombó után mosolyogva
konstatálja, hogy "these guys are easy", azaz ezek a fickók
(rohamosztagosok) könnyűek, míg Leia egyszerűen Nerf
herder-nek, azaz bunkó marha pásztornak titulálja majd a
gárdistákat. Nem marad el a "bucketheads" titulus sem tőle,
azaz "bilifejű rohamosztagosok"... Leia pisztolya egyénként
brutális, igyekezz úgy strafelni (oldalmozogni), hogy előtted
egyvonalba kerüljön sok rohamosztagos, és lőj beléjük, a
fegyver képes mindet, sorban kilyukasztani!
A Jedik ráadásul képesek blokkolni
lézerkardjukkal a frontálisan érkező lövedékeket. Hátulról, és
oldalról viszont sérülékenyek! Igyekezz mindig
szembehelyezkedni az ellenséggel, vagy legyél mögöttük, de ne
kerülj középre, mert úgy jársz, mint Aayla, vagy Ki-Adi.
Amilyen megölhetetlen volt a BF1-ben az AI által irányított
Jedi hős, nos, most olyan, mint egy átlag ember. Pár lövés, és
jön a búcsúmondat! Szóval vigyázzunk a hősre, bujkáljunk,
ugorjunk, sprinteljünk, ne vállaljunk fel felesleges
kockázatot, mert pillanatok alatt letérdeltetnek, a
Jedi is ember ha nem tudja kivédeni a lövést, meghal!
Tehát blokkoljunk, az F gomb lenyomása
aktiválja a védelmet, ekkor a Jedi
felemeli a kardját, és bebújik mögé. Figyeljük meg, hogy a
képernyőn egy másik csík indul el lefelé, elég gyorsan! Mi ez?
Egy kis Erő (baro)méter, vagy egy baró kis Erőméter?
J
Nos, ez a stamina jelző mutatja az Erő
használat idejét, mikor az kimerül, a Jedi ereje elfogy, keze
lehanyatlik, és védtelenné válik a lövések ellen, nem tud
elsprintelni, vagy "óriásugrani", így nagy eséllyel lelövik.
Ezért időnként engedd fel az F gombot, hadd pihenjen, ilyenkor
visszatöltődik a Jedi. Szóval meg kell tanulni vele játszani,
közepes fokozaton nem nehéz, de a legerősebb fokozat nem
kegyelmez, hihetetlen élmény, totál új stílus, eleinte biztos
meghalsz, de ha megtanulsz vele játszani, garantáltan élvezni
fogod, és sikerülni fog egy Jedivel végigjátszani az egész
pályát halál nélkül!
Singleplayer: Ami újdonság az
egyjátékos módban, az pár új fegyvernem (birodalmi tiszt,
bothan kém, stb.), pár új bónusz, és a történet.
Új bónuszok:
Auto turret: automata löveg
(Minden saját command post önállóan védekező gömbágyúval van
felszerelve) Nehezebben tudja elfoglalni az ellenség
bázisainkat. A "commandpostozók" kedvence, minden elfoglalt
CP-ra is rátelepítenek egy auto turretet, így ismét és ismét
meg kell küzdenie a lövegekkel az ellenségnek a saját CP
visszafoglalásakor. Rosszul szervezett csapatok bázisait senki
sem védi, így könnyű préda a CP elfoglalása, ezt megelőzendő
gyakran választják az auto turret bónuszt, aztán rohannak az
ellenséges területre öldökölni.
Extra supplies: Több ellátmány (A
katona több lőszerrel, robbanószerrel születik, később fogy ki
a készleteiből. Hátránya, hogy ha azelőtt lelövik, mielőtt ki
tudná lövöldözni a muníciót, mit ér a sok maradékkal?) Elit
egységgel menők szeretik főleg, hisz több akna, több gránát
lövedék megnöveli az elit egység hatékonyságát. Több lövés,
nagyobb sebzés, gyorsabb kezdeti csapás az ellenség gyenge
pontjára!
A
Battlefront 2 története:
Az első részben nem volt sztori, a
folytatásban a lövöldözés mélyebb értelmet,
valóságtartalmat
kap, mert célja van, azonosulhatunk az adott szereppel. A
kampány az 501-es légió történetét mutatja be. Ez felöleli a
kék felségjelzésű klónok kialakulásától a birodalmi
rohamosztagosokig tartó időszakot.
Ez természetesen magában hordozza a
szívfájdító átalakulás minden szörnyűségét. Eleinte a Jedi
tábornokainkkal szövetségben együtt teljesítünk nemes
feladatokat különböző bolygók védelmében, néha magát a Jedi
tábornokot irányítva, hogy azonosuljunk a feladattal, és
megértsük, mekkora súlyt hordoztak a vállaikon, és hogy
mennyire meg kellett bízniuk a hátuk mögött árnyékként
jelenlevő klónjaikban. Figyelmüket előre orientálták, a
harcra, és az ellenségre fókuszálva, tudva, hogy embereik
"hűen" követik őket. Érdekes átvezető képsorokat látunk az
egyes küldetések közt, a játék saját motorjával, saját
karaktereivel szemléltetik a csaták menetét. Közben Jango
Fett, (Tamueira Morrison) hangján halljuk, hogy a klónok
mindvégig tudták, egy napon programjuk szerint a Jedik ellen
fognak fordulni. Ez a defektus már a klónozó tartályban
beléjük lett égetve, nagy prioritású, elsődleges feladatként.
Döbbenetes hallani, és megismerni, hogy mit éreztek, mikor
Jedi vezetőik szemébe néztek. Lelkük sajgott, mikor Aayla
Secura
dicséretét hallgatták, amiben a nő elmondta, mennyire
fontosak neki klónjai, szereti, tiszteli őket, és barátként,
fegyvertársi testvérként kezelte őket. Bly és emberei nagyon
megszerették Aaylát, de a Felucia-n megkapták a szörnyű
parancsukat, meg kell ölni a Jedi nőt, ezt megtették
kötelességtudóan, de ha a klónnak van lelke, akkor az ott a
Felucia buborékvirágos dús vegetációjában meghalt.
Ugyanez történik majd' mindenhol. A
döbbenetes események folytatódnak, bevonulunk az 501-es légió
tagjaként a Jedi templomba, és legyilkoljuk a padawanokat,
akik szerencsére nem gyermekek, hanem a vívótanárok, és a
harcképes ifjú padawanok. Miután Anakin lerendezi a
kisgyerekeket, csatlakozik hozzánk, átvesszük az irányítását,
és személyesen öljük le a Jedik maradékainak legjobbjait, hogy
kicsit ebbe is belekóstoljunk. (Lehetőségem volt Seregi
Rajmond barátom 501-es légiós, tipikus kék felségjelű, kék
festésű klónsisakját felvennem, majd rám tette Appo parancsnok
kék vállvértjét, fegyvert adva a kezembe, hogy valóban
"belülről" érezhessem át az 501-es feelinget, ennek a fotóját
láthatjuk itt, bár a páncélt nem vettem fel, így is hihetetlen
élmény volt).
Érdekes a "Five-oh-first", azaz az
501-esek további története is, ami kiderül a játékból!
Lerendezzük a CIS megbízóinkat, visszamegyünk a Kaminora egy
fiktív esemény miatt, közben rohamosztagossá szervezik az
501-es klón alakulatot, Vader Öklévé, majd a menekülő Jedik
után vetjük magunkat, lemerényeljük a Naboo lázadókat pártoló
új királynőjét, és még sok érdekes kaland, melyet Leia Organa
elkapása zár le a Tantive IV fedélzetén, mellyel
összekapcsoljuk a játékot a filmmel, amit már az EP. IV
folytat.
Galactic Conquest (Galaktikus
Hódítás)
A galaxis bolygóit túlnyomórészt az
ellenség birtokolja, körülbelül 10 bolygója van neki, tán 3
nekünk, célunk az arány mielőbbi megfordítása, majd az
egyeduralom megszerzése minden bolygón. Első körben egy
minimális pénzösszeg (1000 credit) áll rendelkezésünkre.
Stílusunktól függően a következőt tehetjük a kezdő összeggel:
Új fegyvernem vásárlása
Kifejleszthetünk egy számunkra kedvező
katona típust, egy egységet a "UNIT" képernyőn. Ugyanis csak a
közkatona, azaz a gyalogos áll rendelkezésünkre a szárazföldi
csatákhoz, a légi csatákhoz pedig a pilóta, és kész, se
mesterlövészt, se gépészt, se elit egységet nem kapunk,
mindent venni kell! Droidoknál érdemes addig várni a
vásárlással, amíg összejön a pénz a droidika fejlesztésére,
meg kell venni, és a játék még a Hardest (legnehezebb)
fokozaton is ki lesz pipálva. A droidikákkal ugyanis nem
tudnak mit csinálni az ellenséges közkatonák, hajigálják rá a
detonátoraikat, melyek fele visszapattanva ŐKET robbantja fel,
egy droidikáért meghalnak vagy tízen, szóval a CIS-t irányítva
pikkpakk nyerünk minden fokozaton. De a többi kasztnál is
mérlegeljünk, megéri-e egy új fegyvernemet kifejleszteni,
természetesen, ha sniperrel nyomjuk már évek óta, fejlesszük
ki a mesterlövészt, hisz ekkor leszünk elemünkben, mindenki a
neki szükséges, megfelelő karakterre ruházzon be, és ruházza
el vele az ellenséget! J
Bónusz vásárlás
Kezdő pénzünk második elköltési módja a
bónusz vásárlás. Olcsó, és
sikerrel
kecsegtető bónusz lehet a fent említett autoturret nevű új
bónusz, és a secondary reinforcement. Előbbi akkor jó, ha sok
bázisunk van, hisz minden birtokolt bázisra települ egy
automatán védekező gömbágyú. Ha elfoglalják, de
visszafoglaljuk az adott command postunkat, akkor ISMÉT
rátelepül az autoturret, ez gyakorlatilag egy komoly emberfórt
jelent bázisonként elvileg akár többször is. A fent említett
második bónusz pedig egy felmentő sereget ad, mintegy 20-25
embert, mely nagyon jól jöhet, egy kiegyenlített helyzetben
akár el is döntheti a csatát.
Használjuk a bónuszokat, ebből a fent
említett olcsó, és mégis hasznos bónuszokból akár háromra is
futja a kezdőösszegünkből! Miért pont háromra? Azért, mert a
bónusz gyűjtő ablakban három is elfér. Mindig spájzoljunk be
több bónuszt is, mint ami adott pillanatban kell, mert a gép
is lép minden körben, tehát körönként 2 bónusz is szükséges
lehet, akár ugyanabból a fajtából, akár másfajtából. Drága, de
igen hasznos bónusz is van, a sabotage, és a Jedi hero
bónusszal nagyon jól járunk. Előbbi a pálya összes ellenséges
gépét tönkreteszi, a Jedi hero megvételével pedig egy Jedit,
vagy egy (civil) hőst (pl. a Fettek, Solo, Chewie, Leia, vagy
a nem Jedi, de lézerkardokat forgató Grievous) kapunk, akikkel
a fent említett módokon bizony tarolni lehet.
Második flotta vásárlás
Ismét egy új megoldásként pedig vehetünk
egy második flottát. A dolog valóban kedvező lehet, bár a
második flotta 1000 credit, megérheti! Ugyanis a gép
előszeretettel teszi a "világ végére" a kezdő flottánkat, és
adott esetben sok körbe telhet, mire szépen egyesével lépkedve
elgyalogolunk az első csata helyszínéig. Ezt a luxust azonban
nem engedhetjük meg magunknak, hiszen a gép magasabb fokozata
ellen villámgyorsan kell cselekedni, mielőbb ki kell szorítani
pár bolygójáról. Miért is? Azét, mert a győztes csata után
járó crediteket a birtokolt bolygók arányában adja! Tehát ha 3
bolygónk van, a pénz háromszoros szorzóval értékelődik fel,
mégis kevesebb pénzt fogunk kapni, mint a csatát elvesztő gép,
"aki" még mindig pl. 10 bolygót birtokol. Győződjetek meg a
győzelem után felugró ablakon arról, hogy az időhúzás bizony a
gépnek kedvez, hiszen ő körönként, és akár vesztett csaták
után is többet kap, mint mi!
Ezért érdemes megvenni a második
flottillát, letelepíteni az ellenséges bolygók közvetlen
közelébe, oda, ahol lehetőleg zsinórban egymás mellett több is
van, és bumm, rárontani!
Az illusztráción látható, hogy ahol az
egér van, oda telepítette a gép a kezdő flottánkat, minimum
két lépés lenne a legközelebbi bolygó, ahonnan megint soká
jutnánk el a következő ellenséges bolygóra, ezért én második
flottát rendelek a Geonosis fölé, ezt látjátok jobb oldalon, a
flottát jelképező hajó körvonala mutatja, hogy hova tehetjük a
flottillát. Érdemes beruházni, nézzétek meg, hogy jobbra
mennyi piros, azaz ellenséges bolygó van egy kupacban, 3-4
lépés alatt a teljes területet el tudjuk foglalni, minden
lépés szinte egy új csata, nekünk sok pénz, az ellenségnek
pedig csökken a bolygóinak száma, ami a fizetéskor nekünk
kamatozik majd ezentúl! Így lassan fog tudni fejleszteni új
egységeket a Unit képernyőn, kevesebb pénze lesz, és kevésbé
fog csalni. Persze csal így is, mint egy őrült! Korlátlanul
termeli újból a légi csaták alatt kilőtt flottáit, amit nekünk
keményen 1000 credit áron ismét és ismét meg kell venni, az
neki csak úgy újraterem, még akkor is, ha EGY CREDITE SINCS!
Tehát nem tudjuk kimeríteni a forrásait, és feladásra
késztetni, de gyengíteni, lassítani igen!
A másik fontos előnye a flotta
vásárlásnak, hogy a remek pilóta beállítású játékosok jobban
érvényesülnek a levegőben, mint a földön, tehát azok a
gamer-ek, akik inkább légi járművekkel szeretnek cikázni, vagy
szimulátoron, Xwing vs Tie fighter-en edződtek, jól meg tudják
szedni magukat, ha egyszerűen beállnak minden bolygójuk fölé
egy flottával, és megvárják, hogy az ellenség repüljön át
hozzájuk. A bolygóra ugyanis nem lehet addig landolni, míg a
fölötte őrködő flotta védi azt. Így érvényesülhet a "csak a
testemen át" felfogás, és egy profi "légimenőn", égen járón,
azaz Sky-walker-en bizony a gép sem könnyen verekszi át magát.
J De ne feledjük,
pusztán űrcsatákkal nem tudjuk megverni a gépet, le kell
szállnunk a bolygóira, és mindenhonnan ki kell őt füstölni,
tehát a második flotta vásárlása csak az alapokat teremti meg
egy gyors, sikeres kezdéshez, majd a szárazföldi
offenzívákhoz.
Ezzel el is jutottunk a játék egyik
legújabb, és legélvezetesebb eleméhez, az űrcsatákhoz. A fent
említett Hódítás módban biztosan szembe fogunk majd találkozni
(előbb, vagy utóbb) az ellenséges
flottával. Ekkor a következőkre lehet számítani. Mint minden
szárazföldi ütközet előtt, itt is a bónusz választásával
kezdődik minden. Emlékezzünk, mindig be kell spájzolni előre
pár bónuszt! Elképzelhető, hogy egy körben akár két légi csata
is lesz. Ugyanis ha megtámadunk egy flottát, és legyőzzük, az
megsemmisül. A gép a saját körében gyakran csinálja azt, hogy
a győztes csatánk helyszíne melletti bolygójára telepíti az új
flottáját, és azonnal visszatámad! Tehát űrcsata előtt
válasszuk a sabotage bónuszt, akár vegyünk kettőt, felkészülve
a válaszcsapásra! Ez a bónusz az anyahajókból felszálló
repülőket tönkreteszi, füstöt eregetnek magukból, alig
"élnek", elég egy lövés, hogy felrobbanjanak. Ez a bónusz
akkor ideális, ha magad akarsz röpülni, és kilőni az
ellenséges gépeket, társaid meglehetősen ügyetlenek, ők még
ezeket a romhalmaz, füstölgő ellenséges gépeket is csak
minimális hatékonysággal lövik le. Ha be akarunk majd szállni
az ellenség hajójába, akkor vegyünk a UNIT képernyőn
tengerészgyalogost, aki sokkal jobban fel van szerelve, jobb a
fegyverzete, erősebb a puskája, és jobban tud robbantani a
rakétáival bent, mint a kis pilóták a detonátoraikkal. Ha
minden előkészület kész, indítsuk el a légi ütközetet!
A hangárban megszületve nézzünk szét.
Különböző gépek parkolnak mindenfelé.
Vannak gyors
vadászgépek, ezek előnye a sebességük, hátrányuk a kis tűzerő,
és a vékony pajzsozottság.
Vadásszal cikázni kell, védeni a hajóinkat, és lelőni a
közeledő ellenséges gépeket. Ne kockáztassunk vele, mert hamar
felrobban, ne is merészkedjünk a védekező tornyokkal,
turbólézerekkel telezsúfolt ellenséges cirkálókhoz, egy
találat, és már le is zuhanunk! Vannak bombázók is a
hangárban, ami előnye a vastagabb páncél, a nagy tűzerő, ám
hátrányuk a lassúságuk. Ideálisak az anyahajók
támadására! Közelítsük meg alulról őket, maguk alá nem tudnak
lőni a rombolók. Gyorsan emelkedjünk fel az anyahajó
szintjéig, és villámgyorsan szórjunk 2-2 bombát
a kis turbólézer tornyokra.
Ezzel egy kis időt nyerünk, míg
újból hegesztik őket, támadjuk meg az anyahajó létfontosságú
részeit! Bombázzuk a hidat, lőjük lyukasra a hajtóműveket,
vagy az életfenntartó rendszert. A Sensor Array is támadható,
és sok pontot kapunk érte! Ezen kívül még egy trükk: a kísérő
hajók, a kisebb cirkálók felrobbanthatóak! Csak 3-4 torony van
rajtuk, sebezhetőek, és két oda-vissza támadással meg lehet
őket semmisíteni, a bennük dolgozó 30-40 fős személyzettel
együtt!
A
bombázók
komoly egységek, mégis mindenki Anakin vadászát, vagy a
Trifightert, vagy
más spéci gépet céloz meg, szinte összeverekednek érte, míg
ezek a jó kis bomberek gazdátlanul árválkodnak, pedig csodát
lehet velük tenni! Meg kell velük tanulni játszani, de utána
nem ritka a 100-150 pontos eredmény sem velük! Térjünk csak
vissza még egy pillanatra a hangárba! Látunk csapatszállító
egységeket is, mint például a Republic Gunship. Ezek igen
lassú, minimális önvédelemre (sem nagyon) alkalmas tűzerővel
rendelkeznek (ebben a játékban...), ám mozgó command postoknak
számítanak! Tehát ha benavigálunk vele az ellenség
vezérhajójába, ott fognak megszületni embereink közvetlenül az
ellenség hangárjában! Bár ki tudja minek, mert bénák...
Rohangálnak ide-oda, ahelyett, hogy összetartanának. Ha
kiszállunk, hogy irányítsuk embereinket, vagy hogy utasítsuk,
hogy kövessenek bennünket, akkor meg valaki megszületik a
hajóban, bepattan a pilótaülésbe, felemeli a gépet, és
elviszi... Gyakran egyszerűen belevezeti a hangár plafonjába,
vagy egy tartópillérbe a hajót, ami persze felrobban. Ostobák
a mieink, főleg legerősebb fokozaton erőtlenek. Ezért vedd
kézbe a dolgokat! Gyűjtsd magad köré pár emberedet, és
törjetek be a hangáron keresztül a belső helységekbe! Keresd
meg a pajzsgenerátor szobát, és robbantsd fel az üvegbúrához
hasonló, pulzáló pajzs forrását! Ezzel megnyitjuk az utat a
bombázók, és az anyahajónkon tevékenykedő tüzérek számára,
hogy sebezzék az ellenséges rombolót. Ezután menjünk ki ismét
a belső terembe, és sorra kopogtassunk be a többi szobába is,
hogy kézcsók, a szerelők vagyunk, jöttünk megjavítani, (azaz
felrobbantani) a hajtóművet, és az életfenntartó rendszert!
Minden teremben hatástalanítani kell a plafonra szerelt
robotágyúkat, melyek azonnal tüzet nyitnak, ha belépünk
valahova! Valamint a helyiek sem nézik tétlenül a behatolók
"garanciális szolgálatát", nem bízzák szívesen létfontosságú
rendszereiket ránk, mert félnek, hogy felrobbantjuk őket.
Joggal... :-) Folyamatosan tüzelni kell, szedjük fel a halottak
tárait, és bactatartályaikat, hogy életben maradjunk, és
minden lélegzetvételnyi időnkben lőjünk és dobjunk rá mindent
a támadandó gépekre. Gyorsabb, de nehezebb módja ez
ugyanannak, amit kint a bombázóink csak sok rárepülés után
tudnak csak elérni. Végső soron bent ugyanazt a pusztítást
lehet elvégezni, mint kint az űrben, tehát a gyalogos harcot
kedvelők sincsenek elveszve a légi csaták alatt sem e módszer
segítségével. Aki Kenobihoz hasonlóan utál repülni, az menjen
be az ellenség hangárjába egy géppel, és vegye fel a harcot
velük a hangárjukban, lelövöldözve a katonáikat, vagy hatoljon
be a belső termekbe, hogy felrobbantsa a rendszereit. Sőt, van
még egy módja
a
légi csatának, úgy, hogy ki sem mozdulunk a saját
anyahajónkból. Ha felmegyünk a lépcsőn, és bemegyünk a
lövegállásba, egy rakás széket találunk, melyek egy
vezérlőpulthoz csatlakoznak. "Üljünk bele" egybe, a használ
gombot benyomva. Innentől olyanok vagyunk, mint a gunnerek, a
birodalmi tüzérek, mi irányítjuk majd a turbólézereket, a hajó
tetején szerte-széjjel található lövegtornyokat. Van, amelyik
lézercsíkot lő, van, amelyik sorozatokat, válasszuk ki a
nekünk megfelelőt. Nekem egyszer sikerült lelőnöm az ÖSSZES
ellenséges repülőt egy ilyen lézerágyúval, egyszerűen úgy,
hogy bepattantam abba a lövegpultba, amelyik szembenézett az
ellenség hangárkijáratával. Innentől aki kiszállt onnan, azt
lelőttem, rajtuk volt a sabotage bónuszom, füstöltek. Egyik
kiszállt, egyet lőttem, felrobbant. Jött a következő, lőttem,
robbant. Így tovább. A többiek a mieink közül pedig
tanácstalanul köröztek az űrben, sehol nem találtak ellenséget
maguknak... J
Ez a két igazi nagy erőssége van a
BF2-nek (Jedik, légi csata). Persze emellett még van számos
újdonság a játékban. Érdekes lett például az Instant Action
pár újítása, nézzük azokat is meg!
Instant Action (Azonnali Akció)
Ha az ember nem kívánja az egyjátékos
módban felkínált sorrendben játszani a pályákat, vagy csak a
kedvencén akar játszani, érdemes ezt az opciót használni.
Ennek segítségével kiválogathatunk pár pályát, ami érdekes
módokon ütközhetünk meg az ellenséggel.
Capture the flag (Szerezd meg a
zászlót)
Multizók ismerik már ezt jól, két csapat
küzd egymás ellen, meg kell szerezni egy zászlót, és el kell
juttatni azt a helyére. Ami nehézzé teszi, hogy nem mindig
vissza a bázisunkra kell vinni, hanem néhány esetben előre, az
ellenség bázisára, ahol nyüzsögnek az ellenséges katonák, nem
könnyű feladat köztük bejutni, és elhelyezni a zászlót a
helyére. Időnként kiérdemeljük, hogy a csapat legjobbjaként
Jedit választhassunk, ne habozzunk hát, fogadjuk el az
ajánlatot (F1), kapjuk fel a zászlót és uzsgyi, Jedi
gyorsaságunkat használva sprinteljünk be az ellenséges
bázisra! Ne álljunk le verekedni, százszor érdemesebb Jedink
élete alatt minél többször pontot szerezni a zászlóval
rohangálva. Ez a játékmód azonban még így is uncsi kissé, ezt
már mindenki ismerte idáig is.
Hunt (Vadászat)
Hmm. Igazi csemege! Egyes bolygók
őslakosai küzdenek a betolakodókkal, vagy esetleg más
őslakosokkal. Pár példa: lehetőségünk lesz a Hoth bolygón a
kimaradt jelenetből ismert wampa támadásra az Echo bázis
ellen. Hihetetlen! Elsőre nem is hittem el, hogy egy
wampacsorda tagjaként futunk, morgunk, bömbölünk.
A
cél, hogy agyonverjünk irgalmatlan ütéseinkkel minél több
lázadót. Életerőnk az egekben van, iszonyú erősek vagyunk.
Fussunk ki a hóra, és nézzük meg, ki mer "kijönni velünk a
hóra" a lázadók közül... :-) Bizony senki. A wampa akkorát üt, hogy a
lázadók métereket röpülnek, nyakukon bucskáznak át,
hemperegnek a földön. De az Alienhez hasonlóan előbb közel
kell kerülniük a lőfegyverekkel távolról lövöldöző katonákhoz,
ami azért nem könnyű. Meg is fordíthatjuk a szerepeket,
játszhatunk az emberekkel is, és lázadóként igen félelmetes
szembenézni a kiözönlő wampákkal. Védjük lőtornyainkat, azok
legfőbb fegyvereink, meg az automata ágyúk! Mindig a
legközelebbi wampát lőjük, koncentráljuk a tüzünket, nem
juthatnak ütéstávolságba! Hihetetlen élmény, mulatságos is, és
nagyon szórakoztató, ajánlom! A többi bolygón is vannak
vadászatok, próbáljuk ki mindet! Élvezetes a Tatooine-on a
Jawa-Tusken konfliktus, újszerű a Geonosis-on az elit
geonosisi lényeket irányítani a klónok ellen, és nagyon jó a
Gunganek bőrébe bújva megvédeni a Naboot a droidok ellen. Az
Endoron sem rossz ötlet az Ewok kontra Birodalom csata!
Újdonsága egy idővel kopik, ugyanolyan lövöldözés ez is, de
ezeket a karaktereket idáig nem irányíthattuk, tehát sok
játékórát ad a Hunt is!
XL (Nagy tömegek harca)
Olyan, mint az igazi
Geonosis-i csata!
Hömpölygő tömeg, minden irányból lőnek, minden
fegyvernem jelen van, ez a gigászok csatája! Érdemes egy
kisebb csapatot verbuválni magunk mellé (a follow me
paranccsal), és gyorsan cselekedni. Stratégia kell, nem elég
csak a lőszert elpöfékelni, mert a gép erős! A mieink pedig
birkák, önként menetelnek a vágóhídra. Ha rosszul áll a
szénánk, akkor bújjunk el kis csapatunkkal! Ugyanis végre
működik a maradj velem, kövess engem parancs (F4)!! Végre! Az
első rész tán legégetőbb problémáját, szinte a legnagyobb
hibáját kijavították a fejlesztők erre a részre, nem hagynak
egyedül, nem rohannak el embereink, és ha 20 alá bukik a
csapatlétszámunk, akkor is fegyelmezetten összetartanak velem,
árnyékként követnek, nem pánikolnak, jelzik az ellenséget
kiáltásaikkal, fedeznek engem hátulról, és oldalról, szóval
ezt tökéletesen kijavították, minden tiszteletem! Ahogy Ali G
mondaná, maximum respect! J
Izgalmas végjáték
Így, ha követnek bennünket az embereink,
akkor hihetetlen izgalmas tud lenni a játék vége! Single
playerben, azaz egyjátékos módban a hardest fokozat ugyanis
nagyon csal, 2 perc alatt legyilkolja az embereinket például
Theed városában, a Naboo bolygón. Tankjaikkal előnyben vannak,
gyalogosaink könnyű zsákmányt jelentenek neki. Trükköt
ajánlok! Rögtön a kezdés után adjuk ki a follow me parancsot,
és 4 emberünkkel menjünk fel Theed körterére a 3 híd
valamelyikén. Ez egy elszigetelt rész. Csak a hidakon
keresztül lehet ide feljutni, ezek jól szemmel tarthatóak.
Ráadásul a tankok ide nem tudnak feljutni. Pucoljuk ki a
körteret az ellenségtől, és foglaljuk el a rajta levő command
postot. Amíg ezt tartjuk, addig a gép hiába birtokolja az
összes többit, nem nyerhet, míg ezt is el nem foglalja. Ezért
elsődleges prioritásunk, hogy ezt a command postot meg KELL
védeni. Ne is menjünk sehova, maradjunk ott, a környékén, és
gyógyítsuk meg az FX-7 droidok valamelyikével (itt 2 is van!)
az embereinket, és a Gonk droidtól gyűjtsük tele magunkat és a
4 fős osztagunkat tartalék tölténnyel. Várjunk. Eddigre már
csak mi leszünk a pályán élők, ez az 5 ember. (a játékos, és a
4 follow me-s követője) Lent maradt csapattársainkat már
lemészárolta a gép. Rövidesen elkezdenek felszállingózni a
hídon 2-3-4 fős ellenséges osztagok, hogy likvidálják a
csapatunkat, vagy elvegyék az utolsó command postot. Védjük a
command postot, és az embereinket, együtt jelentjük a
túlélést, és a győzelmet egymás számára. Szerencsére nem, vagy
csak nagyon ritkán jön föl a gép nagyobb létszámú osztagokkal,
az durva lenne, mert 10-12 embert nehéz lenne visszaverni.
Szép apránként jönnek hármasával, négyesével, így viszont le
lehet őket lövöldözni, a szünetekben mindig gyógyítsuk meg
embereinket, és vegyünk lőszert ismét magunkhoz! Aztán ismét
küzdelem, meg lehet csinálni, akár 80 embert is le lehet így
szedni, én nyertem már úgy, hogy mi négyen voltunk, ők meg
nyolcvanan. Mostanában már mindig sikerül, mert a követőink
fegyelmezettebbek, és mi is fejlődünk, ahogy egyre több
ellenséget lelövünk, jobbak leszünk, elit puskát kapunk,
gyorsabbak leszünk, regenerálódunk, szóval ezzel a módszerrel
duplán is nyerünk!
Fejlődés
A Battlefront 2-ben a harcok során
tapasztalataink a szerepjátékok során megismert XP (experience
point, azaz tapasztalati pont) rendszer mintájához hasonlóan
gyarapodnak. A harcok során tevékenységünket a gép
monitorozza, számlálja a gyilkolásainkat, és halálozásainkat,
nézi, hogy hány fejlövést osztottunk ki, hányszor lőttünk
pisztollyal, aknavetővel, távcsöves puskával, stb. Ezeket a
karrierünk alatt mindig összesíti, és minősíti. Egyre magasabb
szintre jutva nem csupán előmenetelünk fejlődik újoncból
veteránná, hanem értékes képességekhez juthatunk, erősebb
sebzéshez, kisebb sérülésmodellhez jutva, regenerálódásra
leszünk képesek, kitartóbbak leszünk, sőt, fegyverünket
felfejleszti a gép, erősebb, messzebb lövő pisztolyhoz jutunk,
jobb távcsöves puskához, és olyan vállról indítható aknavetőt
kapunk, melynek lövedékét irányíthatjuk, így stratégiailag
óriási előnyhöz jutva! Jómagam a Kashyyyk bolygón ki sem
mentem a csatába, a facölöpökből épített wookie erődből,
fedezékből egyszerűen fellőttem az égbe egy rakétát, melyet
irányítva rárepültem a páncélosokra, és kritikus találatokkal
bombáztam őket! Ha nem találtam volna, felemeltem a rakéta
orrát, röpültem vele még egy kört, és utána precízen
beleröpültem a célpontba, mint egy kamikázé pilóta! Ez ismét
egy új játékstílus! J
Ami még fontos, az a gépész kaszt! Jól
pumpáljuk fel azt a karaktert is! Fontos, hogy elit lesz a
fegyvere, persze, de NEM az a legfontosabb! Hanem az, hogy
törjünk be az ellenséges gépekbe, pákánkkal "hegesszük" addig,
míg 100% lesz a csík, majd pattanjunk be az ellenséges
járműbe, átvéve a hatalmat felette. Ha ezt sokszor
megcsináljuk karrierünk alatt, akkor egy igen értékes bónuszt
kapunk, saját gépeink "önregenerálódnak", azaz belülről is
hegeszthetőek lesznek, és nem csak a gépészek, hanem a
közkatonák alatt is.
Érdemes mindent kitapasztalni, mert
rengeteg ilyen fejlesztéshez juthatunk, melyek onnantól MINDEN
pályára, és az összes játékmódra érvényesek lesznek, azokat a
tudásokat, tapasztalatokat, képességeket, és fegyvereket a
kiérdemlésüktől fogva már örökre a magunkénak tudhatjuk!
Persze így minden kaszttal sokat kell
játszani, minden fegyvert használni kell, de ez csak növeli a
játék erejét, hiszen számtalanszor újrajátsszák az emberek,
hogy
minden kasztot felfejlesszenek,
minden fegyvert elérhessenek, és elit katonát csinálhassanak
karakterükből. Így kényszerűen ugyan, de az össze kasztot
kiismerjük, és közben jól, és változatosan szórakozunk! Ezt a
szórakozást, ezeket az élményeket öntötte kézzel fogható
valóságba az összes fegyvernemet megjelenítő Battlefront 2
csatacsomag, melyet egy amerikai barátom segítségével meg is
kaphattam, és az alsó polcon az alábbi képen meg is
tekinthetitek.
A BF2 sok mindenben megváltozott az
elődjéhez képest. A repülők irányítása sajnos megfordult, ami
idáig "fel" volt, az most "le" lett, ez zavaró, mert sokszor
fogjuk még földhöz vágni a repülőt, mire megszokjuk a fonák
irányítását. De a többi újítás alapvetően mind jobbá,
érdekesebbé, izgalmasabbá tették a játékot, az
újrajátszhatóság az erőssége, annyi játékóra van benne, hogy
azt ki sem lehet számolni. Főleg egy rajongónak - kötelező
darab. Bár a Multiplayere inkább a Netre koncentrál, és
azokat a harcokat támogatja, a Single Player (egyjátékos mód)
sok örömöt fog okozni minden Csillagok Háborúja rajongónak!
írta: Rostás
Norbert 2008.02.18.